25 November 2011, 10:02
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 November 2011, 10:09 door Johann.)
Jambon schreef:zuinig zijn op dat spoilertje..!
Spoiler is een polyester replica uit Zweden.
![[Afbeelding: spoilerlip.jpg]](http://www.swededemon.com/images/SD9/shots/exterior/spoilerlip.jpg)
Had 'm er al op willen zetten maar kwam er achter dat de 142 twee verschillende voorspatborden heeft. Een kant is of een imitatie of een vroeg type want deze heeft een lagere wielsparing dan de andere kant.
@DopdeDouwer, Ik heb altijd aan de 5 cilinders gezeten. Eerste Volvo was een V70T5 en heb daarna altijd 5 cilinder gereden. Bovenstaande SD3 was een T5, de SD4 een 2.5T. Voor de SD3 nog R gereden en ook nog twee T5's. Na de SD4 ben ik voor dagelijks rijden overgestapt op een ander merk maar heb nog wel een auto met een Volvo 5 cilinder er in. De SD6 van de vrouw was een 1.6D DrivE waar inmiddels de SD8 voor in de plaats is gekomen en dit is een 2.0 5 cilinder diesel. Ik ben met SD7 welke oorspronkelijk een 1.6 4 cilinder benzine was wel met 4 cilinders aan de hobbie geweest maar het is niet zo mijn ding. Inmiddels staat deze alweer, te lang, op de brug met een 5 cylinder turbo brouwsel er in. Was eerder dit jaar eigenlijk een beetje sleutel moe maar heb toen nog een Opel Blitz aangepakt en van een 5 cilinder turbo voorzien. Halverwege dit jaar liep ik tegen de 142 aan en heb de auto hoofdzakelijk om de prijs gekocht maar ook wel om een te kijken hoe de techniek van de oudere Volvo's in elkaar steekt. Heel andere slag auto dan een 850 natuurlijk en al helemaal anders dan een SD. Heb al langer met een schuin ook naar o.a. de 200 serie en de 780 gekeken maar was nooit zo weg van de starre achteras. De 780 is nog met multilink geweest maar dan lag ie net weer buiten de oldtimer regeling en dat was met al die projecten voor de deur zo langzamerhand toch wel een must. Met de aanschaf van de 142 kwamen natuurlijk ook de plannen om er een 5 cilinder in te zetten en ik ben hier tussendoor ook wel mee aan het passen en meten geweest. Heb een paar maand geleden nog een 140 serie voorste subframe van de ondergang kunnen redden,
![[Afbeelding: spare-front-axle.jpg]](http://www.swededemon.com/images/SD9/shots/suspension/spare-front-axle.jpg)
Heb het frame versterkt en gespoten en ben daarmee nog aan het kijken geweest of er een 5 cilinder makkelijk op past.
![[Afbeelding: xmember-paint.jpg]](http://www.swededemon.com/images/SD9/shots/suspension/xmember-paint.jpg)
![[Afbeelding: i5-situated.jpg]](http://www.swededemon.com/images/SD9/shots/build/i5-situated.jpg)
Een 5 cylinder is er ook wel,
![[Afbeelding: getrag-mated-3.jpg]](http://www.swededemon.com/images/SD9/shots/build/getrag-mated-3.jpg)
Maar er zijn inmiddels weer andere plannen. O.A. zoonlief helpen met de SD-Jr en de SD7 wacht ook nog steeds op een gigantische bedradingsklus.
Hou het met de 142 voorlopig maar even bij kleine dingetjes. :wink: