23 December 2012, 16:21
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 December 2012, 16:25 door Volvo 142 B23.)
Ovlov343 schreef:Sorry dat ik hier allemaal tegenin gaan maar twee dingen wil ik even uit de wereld helpen:
- Nee, het hoeft niet veel turbodruk. Even een hele simpele berekening: De turbo begint meestal pas echt een beetje te werken boven de 2000rpm. Heb je een 2,3-motor dan zuigt deze maar liefst 2.3l x 2000rpm /2 (omdat het 4-takt is) x 0,7 (relatieve vullingsgraad bij atmosferische motor) = 1610 liter per minuut aan (bij omgevingsdruk; de druk in het uitlaatspruitstuk is meestal een factor 2-3 de inlaatspruitstukdruk) . Probeer die hoeveelheid maar eens door een paar kleine scheurtjes te persen met een realistische overdruk van zo'n 2,5 bar.
Controleren in de praktijk: dan moet je hem flink horen blazen langs die scheurtjes.
- Gietijzer is te lassen; het is echter wel een specialistisch werkje. Lassen dient het liefst met elektroden te geschieden. Vantevoren goed opwarmen, lassen en uit kloppen, lassen en uitkloppen enz enz. Heb zo weleens een de flens van een T2 turbo laten lassen. Nadeel van een turbo is dat je deze niet voor kan verwarmen omdat dan de seals kunnen verbranden. Ofwel: koud lassen en uitkloppen. Let er wel op dat je elektrodes met een hoog koolstofgehalte gebruikt.
De turbo is overigens nooit verder gescheurd ondanks dat deze vele malen roodgloeiend heeft gestaan. Daarnaast werd de las ook nog eens flink mechanisch belast.
Met andere woorden: dat spruitstuk kun je wel gebruiken. Misschien is laten lassen een goed plan om verder scheuren te voorkomen.
Post anders eens een foto, dan kunnen wij er gemakkelijker over oordelen.
Bij deze een foto:
![[Afbeelding: photodec22155608.jpg]](http://img18.imageshack.us/img18/6973/photodec22155608.jpg)
Uploaded with ImageShack.us
Hier nog een van de achterkant, helaas slecht te zien vanaf een foto:
![[Afbeelding: photodec22155801.jpg]](http://img132.imageshack.us/img132/9720/photodec22155801.jpg)
Uploaded with ImageShack.us
Lassen zou ik geen problemen mee hebben als het niet zo specialistisch was. Even volprutten met et mig apparaatje kan ik hier wel, maar dat is geen oplossing. Heb natuurlijk gewoon betaald voor het spruitstuk, heb dus gewoon liever een goede :-). Voorlopig even afwachten of de verkoper nog een andere heeft liggen zonder scheurtjes, anders krijg ik hopelijk netjes mijn geld terug.
Edit:
Waar ik overigens het meest bang voor ben is dat de scheurtjes van foto1 doorscheuren naar elkaar, dan verzwakt het wel heel erg denk ik.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014