31 October 2011, 14:42
Bedankt voor het meedenken.
@Stinky: Ik heb hier al het e.e.a. gelezen. Stroom vreten doen ze inderdaad, al is het vaak maar voor een uurtje in de ochtend voor vertrek.
@Jambon: Het benzineverbruik van een standkachel verdien je i.d.d. zo terug omdat je met een warm motorblok kunt vertrekken. Echter nieuwe standkachels op benzine/diesel zijn erg aan de prijs en moet je haast wel door een deskundige laten inbouwen (daar staat 8 uur inbouwtijd voor las ik). Gebruikte (oude) systemen kunnen tricky zijn door oude/lekkende ringen e.d. met risico op brandgevaar, vandaar dat mijn voorkeur (zowel prijstechnisch als brandrisico) uitgaat naar 220V. Stroomverbruik neem ik dan voor lief. Bovendien lijkt zo'n DEFA systeem (Conrad verkoopt ze o.a.) goed zelf in te bouwen: verwarmingselement in een vriesplug schroeven (ze hebben ook types die geschikt zijn voor B230f blokken) bekabeling aanbrengen blower in het voetencompartiment klikken en de stekker in het stopcontact. De handleidingen op internet zien er duidelijk uit. Maar werkt het ook goed voor onze auto's?
@Stinky: Ik heb hier al het e.e.a. gelezen. Stroom vreten doen ze inderdaad, al is het vaak maar voor een uurtje in de ochtend voor vertrek.
@Jambon: Het benzineverbruik van een standkachel verdien je i.d.d. zo terug omdat je met een warm motorblok kunt vertrekken. Echter nieuwe standkachels op benzine/diesel zijn erg aan de prijs en moet je haast wel door een deskundige laten inbouwen (daar staat 8 uur inbouwtijd voor las ik). Gebruikte (oude) systemen kunnen tricky zijn door oude/lekkende ringen e.d. met risico op brandgevaar, vandaar dat mijn voorkeur (zowel prijstechnisch als brandrisico) uitgaat naar 220V. Stroomverbruik neem ik dan voor lief. Bovendien lijkt zo'n DEFA systeem (Conrad verkoopt ze o.a.) goed zelf in te bouwen: verwarmingselement in een vriesplug schroeven (ze hebben ook types die geschikt zijn voor B230f blokken) bekabeling aanbrengen blower in het voetencompartiment klikken en de stekker in het stopcontact. De handleidingen op internet zien er duidelijk uit. Maar werkt het ook goed voor onze auto's?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2