23 September 2011, 11:43
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 September 2011, 12:18 door Marc1970.)
Blijft geinig ja. 5W30 is wat Volvo voorschreef voor een klimaat van -30 tot 20 graden, 10W30 van -20 tot 40, en 15W40 vanaf -15.
In al deze voorschriften is het laatste getal (viscositeit bij bedrijfstemp) de factor voor oliedruk, lekkages etc. En de eerste factor (koude start) hoe lager hoe beter, overal. Vroegah waren sommige combinaties van viscositeit (zoals 5W40) praktisch niet haalbaar, anders had Volvo dat gewoon voorgeschreven.
De toleranties in de B20 waren ook al helemaal toe aan 10W30 year round.
Moet zeggen dat ik lekker bij 15W40 'dino oil' blijf, gewoon omdat dat goeikoop is. En ook omdat ik vermoed dat het additievenpakket en de glibberigheid van olie 'uit die tijd' beter past bij een motor uit die tijd.
In al deze voorschriften is het laatste getal (viscositeit bij bedrijfstemp) de factor voor oliedruk, lekkages etc. En de eerste factor (koude start) hoe lager hoe beter, overal. Vroegah waren sommige combinaties van viscositeit (zoals 5W40) praktisch niet haalbaar, anders had Volvo dat gewoon voorgeschreven.
De toleranties in de B20 waren ook al helemaal toe aan 10W30 year round.
Moet zeggen dat ik lekker bij 15W40 'dino oil' blijf, gewoon omdat dat goeikoop is. En ook omdat ik vermoed dat het additievenpakket en de glibberigheid van olie 'uit die tijd' beter past bij een motor uit die tijd.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969