6 February 2006, 12:51
Er zijn meerdere open-filter leveranciers die claimen dat je nooit meer hoeft te vervangen.
Mijn ervaringen met K&N zijn deze:
- Je moet wel regelmatig schoonmaken (stof etc eruitkloppen)
- zoals voorgeschreven is het zeer verstandig om na maximaal 50000 km het filter te reinigen. Dat moet met een K&N reinigingsset. Die is zeker net zo duur als een normaal luchtfilter.
- Na lang gebruik (> 50000 km) blijkt het filter te krimpen. Hierdoor wordt de luchtdoorlaat nog minder.
- kosten.
Kostenvoorbeeld: Dit voorbeeld is algemeen en niet specifiek Volvo 240 - Aanname- filter kost 120 euro, reinigingsset 20 euro. Normale luchtfilterwissel om de 15000 km, kosten 20 euro per filter.
Kosten na 120.000 km :
1 - origineel - 8 X 20 = 160 euro.
2 - k&n - 2 X 20 reiniging + 1 X aanschaf 120 = 160 euro.
Dus pas na 120.000 km is een k&n filter lonend. (afgezien van eventuele verbeteringen in het brandstof verbruik).
Echter, mijn ervaring is dat het k&n filter het eigenlijk niet zolang volhoudt
Dus er is geen enkele economische reden om op k&n over te stappen. Qua vermogen is die er natuurlijk altijd, maar er zijn gewoonweg betere filters dan k&n op de markt.
Als anderen een ander beeld hierover hebben, graag commentaar. Ik sta open voor suggesties en afwijkende meningen.
Mijn ervaringen met K&N zijn deze:
- Je moet wel regelmatig schoonmaken (stof etc eruitkloppen)
- zoals voorgeschreven is het zeer verstandig om na maximaal 50000 km het filter te reinigen. Dat moet met een K&N reinigingsset. Die is zeker net zo duur als een normaal luchtfilter.
- Na lang gebruik (> 50000 km) blijkt het filter te krimpen. Hierdoor wordt de luchtdoorlaat nog minder.
- kosten.
Kostenvoorbeeld: Dit voorbeeld is algemeen en niet specifiek Volvo 240 - Aanname- filter kost 120 euro, reinigingsset 20 euro. Normale luchtfilterwissel om de 15000 km, kosten 20 euro per filter.
Kosten na 120.000 km :
1 - origineel - 8 X 20 = 160 euro.
2 - k&n - 2 X 20 reiniging + 1 X aanschaf 120 = 160 euro.
Dus pas na 120.000 km is een k&n filter lonend. (afgezien van eventuele verbeteringen in het brandstof verbruik).
Echter, mijn ervaring is dat het k&n filter het eigenlijk niet zolang volhoudt
Dus er is geen enkele economische reden om op k&n over te stappen. Qua vermogen is die er natuurlijk altijd, maar er zijn gewoonweg betere filters dan k&n op de markt.
Als anderen een ander beeld hierover hebben, graag commentaar. Ik sta open voor suggesties en afwijkende meningen.
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo

