18 July 2011, 21:11
hangt af van wat je wilt en wat je wilt uitgeven. Minimaal 10 kwadraad kabel vanaf de accu met eigen zekering aanleggen, idem massa dirct op de carrosserie. Sub bouw ik het liefst zelf van 18 of 21 mm MDF, bouwmodellen kun je op het net vinden. Speakers en kast moeten op elkaar afgestemd zijn. Versterker moet liefst worden aangestuurd door een lijn-in en niet vanaf een versterkte lijn, zoals dat vroeger nog wel eens gebeurde. En een kwaliteit versterkers die een goede sub-driver is zul je toch in moeten investeren...
Ik heb een best wel oude kist, de speakers die er in zitten zijn dus ook op leeftijd en daar speciaal voor gemaakt, ooit gebouwd op basis van de bijbehorende tekening en meteen met het model om achter de rugleuning te passen, zeg maar daar waar normaal gesproken de LPG-tank gelegd wordt. Heb je die er in zitten dan is er nog een extra uitdaging, LPG absorbeerd sterk de lage tonen. Resultaat is dus dat je meer vermogen nodig hebt om te compenseren zonder te vervormen, dat hangt dus van de versterker af, en eigenlijk is het mooiste als het geluid nagenoeg binnen de auto blijft.. tenzij je graag reclame voor jezelf rijdt ntl..
Kun je de kast wÃl daar kwijt, dan is het mogelijk om de baspoort netjes onder de hoedenplank te laten uitkomen, deze netjes met speakerstof afwerken en het geluid kan direct de cabine in. Voordeel is dat de versterker niet continu op z'n tenen hoeft te staan..!
De versterker help je een handje door er een condensator paralel aan te schakelen die in staat is om de klappen op te vangen en het geluid is zoals het behoort te zijn, ook weer beter voor de versteker.
De sub die ik heb is een "push-pull" uitvoering, speakers zitten met de connussen naar elkaar toe, waarvan er 1tje in tegenfase is gekoppeld. Op die manier werken beide spekers met elkaar mee. Ik meen dat de versterker toen in "mixed-mono" stond geschakeld, dus van beide stereo naar een monokanaal, maakt voor bas niets uit...
Als je voor kwaliteitspullen gaat heb je geen enorme vermogens nodig, het gaat om de componenten waaruit eea is opgebouwd.. Ãn, het start bij de kwaliteit van de headunit, radio..) als dat mooi en onverprutst bij de versterker uitkomt ben je een heel eind...!
En een beetje kabels gebruiken hè..! tegenwoordig zijn de setjes niet "duur" meer, heb je enige meters accukabel, aansluitmateriaal, zekering met houder etc. Als je een redelijk goede versterker aanschaft heb je er jaren later nog plezier van...!
Ik moet nog weer aan de gang, en heb een 2e hands Soundstream 5.1 nogwat klaarliggen, oldschool toestel wat door het merk helaas niet meer geproduceerd wordt, maar errug fijn spul. De 2x 12,5W ( ! ) versie die ik ooit nieuw in m'n 205 had voor voorin speelt de grotere "bakken" een end weg zonder dat daar de ampÃres doorheen hoeven worden gejaagd (je wilt signaal immers in geluid omzetten en niet in warmte..!), wat het geluid weer ten goede komt.. (voor zover dat in een rijdende Volvo overeind blijft..)
Ik heb een best wel oude kist, de speakers die er in zitten zijn dus ook op leeftijd en daar speciaal voor gemaakt, ooit gebouwd op basis van de bijbehorende tekening en meteen met het model om achter de rugleuning te passen, zeg maar daar waar normaal gesproken de LPG-tank gelegd wordt. Heb je die er in zitten dan is er nog een extra uitdaging, LPG absorbeerd sterk de lage tonen. Resultaat is dus dat je meer vermogen nodig hebt om te compenseren zonder te vervormen, dat hangt dus van de versterker af, en eigenlijk is het mooiste als het geluid nagenoeg binnen de auto blijft.. tenzij je graag reclame voor jezelf rijdt ntl..
Kun je de kast wÃl daar kwijt, dan is het mogelijk om de baspoort netjes onder de hoedenplank te laten uitkomen, deze netjes met speakerstof afwerken en het geluid kan direct de cabine in. Voordeel is dat de versterker niet continu op z'n tenen hoeft te staan..!
De versterker help je een handje door er een condensator paralel aan te schakelen die in staat is om de klappen op te vangen en het geluid is zoals het behoort te zijn, ook weer beter voor de versteker.
De sub die ik heb is een "push-pull" uitvoering, speakers zitten met de connussen naar elkaar toe, waarvan er 1tje in tegenfase is gekoppeld. Op die manier werken beide spekers met elkaar mee. Ik meen dat de versterker toen in "mixed-mono" stond geschakeld, dus van beide stereo naar een monokanaal, maakt voor bas niets uit...
Als je voor kwaliteitspullen gaat heb je geen enorme vermogens nodig, het gaat om de componenten waaruit eea is opgebouwd.. Ãn, het start bij de kwaliteit van de headunit, radio..) als dat mooi en onverprutst bij de versterker uitkomt ben je een heel eind...!
En een beetje kabels gebruiken hè..! tegenwoordig zijn de setjes niet "duur" meer, heb je enige meters accukabel, aansluitmateriaal, zekering met houder etc. Als je een redelijk goede versterker aanschaft heb je er jaren later nog plezier van...!
Ik moet nog weer aan de gang, en heb een 2e hands Soundstream 5.1 nogwat klaarliggen, oldschool toestel wat door het merk helaas niet meer geproduceerd wordt, maar errug fijn spul. De 2x 12,5W ( ! ) versie die ik ooit nieuw in m'n 205 had voor voorin speelt de grotere "bakken" een end weg zonder dat daar de ampÃres doorheen hoeven worden gejaagd (je wilt signaal immers in geluid omzetten en niet in warmte..!), wat het geluid weer ten goede komt.. (voor zover dat in een rijdende Volvo overeind blijft..)


![[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]](http://i264.photobucket.com/albums/ii178/Rayspictures_2007/Volvo%20miscelanous/fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg)