9 July 2011, 23:54
henqui schreef:Klauw eraf en goed schoonmaken of een nieuwe erop, is echt de beste oplossing.
Eerst de 'wartels' goed inspuiten met kruipolie helpt echt, wel een nachtje of zo laten intrekken.
Voorzichtig heen en weer halen, steeds wat kruipolie er weer tussen en dan moet het lukken.
Als de remleiding achter dreigt mee te draaien, kan je hem losdraaien door de remklauw in zijn geheel te draaien.
Succes!
Ook hier een vaste plunjer en ik ben het eens met Henqui dat je het beter goed kan aanpakken i.p.v. het een beetje heen en weer gepruts aan een plunjer. Nu was ik onzeker of remklauw revisie binnen mijn kunnen zou liggen en het ontbrak voor mij aan duidelijke voorbeelden hier op het forum om dit te kunnen bepalen. Toch de boel er van onder gehaald en aan de slag gegaan en ik moet zeggen dat de moeilijkheidsgraat mij enorm mee valt. Gezien het veelvuldig voorkomen van vaste plunjers bij onze Volvo's heb ik wat foto's gemaakt ter verduidelijking zodat mogelijke andere twijfelaars toch aan de slag gaan met een fatsoenlijke oplossing.
![[Afbeelding: Foto-7EAXNCTG-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-7EAXNCTG-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-R8BMLLT3-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-R8BMLLT3-D.jpg)
Stukje folie voorkomt dat bij het losnemen van de remleiding het reservoir leeg loopt.
![[Afbeelding: Foto-P46SYXIT-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-P46SYXIT-D.jpg)
Open ringsleuteltje om kans op ergenis te voorkomen.
![[Afbeelding: Foto-YS6QQH7F-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-YS6QQH7F-D.jpg)
ATE klauw van de achter wielen op de werkbank, op de voorkant zit (bijna altijd) Girling gemonteerd.
![[Afbeelding: Foto-BEVJ7YJU-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-BEVJ7YJU-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-GMLJLSOM-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-GMLJLSOM-D.jpg)
Met beleid gaat het er uit halen van de plunjers prima met de schroevendraaier methode.
![[Afbeelding: Foto-3KD3BEHL-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-3KD3BEHL-D.jpg)
De aanslag op de plunjer veroorzaakt het vast zitten hiervan.
![[Afbeelding: Foto-4CNARBUD-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-4CNARBUD-D.jpg)
Mooie drab, het is duidelijk niet voor zijn tijd.
![[Afbeelding: Foto-FVPG3XJZ-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-FVPG3XJZ-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-WIZVG3RU-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-WIZVG3RU-D.jpg)
De boel na het schoonmaken en verwijderde kering.
![[Afbeelding: Foto-VK4TNRMX-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-VK4TNRMX-D.jpg)
Nieuwe kering monteren.
![[Afbeelding: Foto-MYP3DRSG-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-MYP3DRSG-D.jpg)
Begreep nooit wat hier bedoeld werd tot het moment dat ik de inkeping in de plunjer aanslag in de gaten kreeg.
![[Afbeelding: Foto-KP6USLUT-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-KP6USLUT-D.jpg)
Onder de koffie even met de gradenboog een tooltje uitgetekend en uitgeknipt om vervolgens de plunjers in de juiste positie (20 graden) te zetten.
![[Afbeelding: Foto-PB7UFG8D-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-PB7UFG8D-D.jpg)
Stofkapjes er op.
![[Afbeelding: Foto-GMWWAHPT-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-GMWWAHPT-D.jpg)
Frisse schoenen er in.
![[Afbeelding: Foto-VNCB3JUT-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-VNCB3JUT-D.jpg)
Montage setje er op.
![[Afbeelding: Foto-N38F43DK-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-N38F43DK-D.jpg)
Na het gecontroleerd leeg laten lopen van het reservoir via de losse leiding bij de remklauw verse remvloestof er in.
![[Afbeelding: Foto-JAZSVYO3-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-JAZSVYO3-D.jpg)
Ontluchten met het bekende slangetje in potje remvloeistof (oude welke je net uit het reservoir komt)
![[Afbeelding: Foto-ONI7NSY4-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-ONI7NSY4-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-4ATQSZ4M-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-4ATQSZ4M-D.jpg)
En tot slot nog wat roestvertrager er op.
245DL 1980 USA

