29 June 2011, 21:58
Stel dat je een 195 mm brede band hebt en er aan ÃÃn kant een breedte van 25 mm qua slijtage wat vóór loopt op de rest, heb ik daar zelf niet zo'n moeite mee.
De APK trouwens ook niet. Het loopvlak is de aangegeven breedte - 50 mm (25 mm per kant). Van dat loopvlak moet een breedte van 75% minimaal 1,6 mm profiel hebben. Van 195 mm blijft er slechts 108,75 mm over.
Is dat veilig? Voor je mooiweerauto wel.
Teveel toespoor geeft een typisch zaagprofiel, wat je voelt als je tegen de rolrichting over de band veegt.
Zet het stuur in de rechtdoorstand en kijk langs de wielen. Staat er een wiel schever dan de andere, ga je dat oplossen, zo niet, doe je beide kanten evenveel. Aan de stuurstangen zit de stuurkogel, geborgd met een contramoer.
Deze los je iets en je draai de stuurstang een achtste slag (of een zesde) uit. De spoed van die draad is 2,0 (M14) of 1,75 (M12), dus een kwart is al 0,5 mm minder toespoor. Totale toespoor is maar 1,5 +/- 1 mm (ter hoogte van de velgrand).
De APK trouwens ook niet. Het loopvlak is de aangegeven breedte - 50 mm (25 mm per kant). Van dat loopvlak moet een breedte van 75% minimaal 1,6 mm profiel hebben. Van 195 mm blijft er slechts 108,75 mm over.
Is dat veilig? Voor je mooiweerauto wel.
Teveel toespoor geeft een typisch zaagprofiel, wat je voelt als je tegen de rolrichting over de band veegt.
Zet het stuur in de rechtdoorstand en kijk langs de wielen. Staat er een wiel schever dan de andere, ga je dat oplossen, zo niet, doe je beide kanten evenveel. Aan de stuurstangen zit de stuurkogel, geborgd met een contramoer.
Deze los je iets en je draai de stuurstang een achtste slag (of een zesde) uit. De spoed van die draad is 2,0 (M14) of 1,75 (M12), dus een kwart is al 0,5 mm minder toespoor. Totale toespoor is maar 1,5 +/- 1 mm (ter hoogte van de velgrand).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

