11 May 2011, 21:54
Nee, nooit zoiets afgesteld. Mijn carburateurs (Stromberg) hebben daar ongeveer een stelschroef, die als stat. schroef dient.
De latere carbs hebben een wat uitgebreider stat. regeling, met een basisafstelling vd gasklep en een extra afstelmogelijkheid in het inlaatspruitstuk. Waarom weet ik ook niet, vast iets met nadieselen. Ik heb ook wel gehoord dat men de stat. regeling alleen maar met de gasklep doet en de hele omweg via het inlaatspruitstuk afsluit.
De tab is de stop van de gasklep, en geeft de gasklep een minimale opening zelfs bij gas los. Zo'n beetje elke gasklep heeft een minimale opening, ook die in de B230F hebben dat, zelfs al is al het andere elektronisch geregeld.
1,5 mm ijzer is nog wel te verbuigen met een tangetje. Een schroevedraaier onder de tab helpt niet want dan til je alleen de gasklep open, er verbuigt niets. Ik zou beginnen met de controle, draai de stat. schroef in en 4 slagen uit en controleer of de motor 1100-1200 rpm draait. Als dat zo is hoef je er alvast niks aan te doen. Ik denk niet dat er ooit veel bijgebogen hoeft te worden.
De latere carbs hebben een wat uitgebreider stat. regeling, met een basisafstelling vd gasklep en een extra afstelmogelijkheid in het inlaatspruitstuk. Waarom weet ik ook niet, vast iets met nadieselen. Ik heb ook wel gehoord dat men de stat. regeling alleen maar met de gasklep doet en de hele omweg via het inlaatspruitstuk afsluit.
De tab is de stop van de gasklep, en geeft de gasklep een minimale opening zelfs bij gas los. Zo'n beetje elke gasklep heeft een minimale opening, ook die in de B230F hebben dat, zelfs al is al het andere elektronisch geregeld.
1,5 mm ijzer is nog wel te verbuigen met een tangetje. Een schroevedraaier onder de tab helpt niet want dan til je alleen de gasklep open, er verbuigt niets. Ik zou beginnen met de controle, draai de stat. schroef in en 4 slagen uit en controleer of de motor 1100-1200 rpm draait. Als dat zo is hoef je er alvast niks aan te doen. Ik denk niet dat er ooit veel bijgebogen hoeft te worden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969