30 January 2006, 17:11
Ben ook maar een leek op dit gebied.
Zoals gezegd is het samen met de hulpdrukregelaar de choke van de motor.
Hij zou in een paar minuten dicht moeten staan (dan moet het blok al een temp hebben van ongeveer 30-35 graden hebben).
De opening is maar een klein stukje, bijna halfmaanvormig. Volgens de werkplaats boeken, moet je met licht er doorheen kunnen schijnen, zo klein dus.
Als het geheel weer afkoeld, moet hij weer open gaan staan. Er zit 12V aansluiting op om een bimetaaltje te verwarmen en zo het plaatje te draaien om de gehele doorgang te sluiten.
Ik denk dat hij te weinig warmte van het blok krijgt en anders te lang open blijft staan.
Het belangrijkste is echter, dat hij zowel (makkelijk) open als dicht gaat. En dat kun je dus zelf goed controleren, als je hem gedemonteerd hebt
Bij die sloop luchthulpregelaar ben ik ook achter de drie draden gekomen. ??n draad is voor de massa, andere draad voor de startmotor en de derde voor de tempsensor.
Werking: Via de startmotor krijgt de regelaar even 12V en gaat geheel open. De tempsensor zorgt ervoor dat wanneer de motor langzaam warm wordt de opening ook langzaam sluit. Je zou deze regelaar dus op iedere V6 blok kunnen gebruiken, soms zul je een paar kleine aanpassingen moeten doen, zoals een diode plaatsen tussen tempsensor en tempmeter in de auto, zodat er geen 12V naar je meter in de auto kan (krijg je andere waarden). Plus een extra kabel laten lopen van de thermoschakelaar bij de waterpomp (van de startmotorkant) en klaar is kees?!
groetjes Carlos
Zoals gezegd is het samen met de hulpdrukregelaar de choke van de motor.
Hij zou in een paar minuten dicht moeten staan (dan moet het blok al een temp hebben van ongeveer 30-35 graden hebben).
De opening is maar een klein stukje, bijna halfmaanvormig. Volgens de werkplaats boeken, moet je met licht er doorheen kunnen schijnen, zo klein dus.
Als het geheel weer afkoeld, moet hij weer open gaan staan. Er zit 12V aansluiting op om een bimetaaltje te verwarmen en zo het plaatje te draaien om de gehele doorgang te sluiten.
Ik denk dat hij te weinig warmte van het blok krijgt en anders te lang open blijft staan.
Het belangrijkste is echter, dat hij zowel (makkelijk) open als dicht gaat. En dat kun je dus zelf goed controleren, als je hem gedemonteerd hebt
Bij die sloop luchthulpregelaar ben ik ook achter de drie draden gekomen. ??n draad is voor de massa, andere draad voor de startmotor en de derde voor de tempsensor.
Werking: Via de startmotor krijgt de regelaar even 12V en gaat geheel open. De tempsensor zorgt ervoor dat wanneer de motor langzaam warm wordt de opening ook langzaam sluit. Je zou deze regelaar dus op iedere V6 blok kunnen gebruiken, soms zul je een paar kleine aanpassingen moeten doen, zoals een diode plaatsen tussen tempsensor en tempmeter in de auto, zodat er geen 12V naar je meter in de auto kan (krijg je andere waarden). Plus een extra kabel laten lopen van de thermoschakelaar bij de waterpomp (van de startmotorkant) en klaar is kees?!
groetjes Carlos
trotse bezitter van volvo 265 GLE V6 2.7 bj 80, americaanse uitvoering

