30 January 2006, 16:56
Funsdaf schreef:Ken het systeem niet, maar even simpel gedacht:
Je hebt nodig aan de ingang van het kastje:
voeding (duuuuhhh)
De klopsensor (ff ergens op het blok schroeven)
Een druksensor (op de foto hebben ze daar een soort van olidruksensor-achtig iets voor gebruikt? Persoonlijk zou ik voor een echte MAP sensor gaan.
Aan de uitgang:
Een ledje voor op je dash
Op dezelfde uitgang waarschijnlijk zit dan ook het drukklepje
die verbindt je met een t-stukje tussen de slang naar je wastegate (die je dan waarschijnlijk wel opnieuw moet afstellen).
Logische werking is dan:
Wanneer er niets aan de hand is laat het klepje via een gecallibreerde opening wat lucht ontsnappen en wordt de wastegate dus later geactiveerd, wanneer er nu een klop gedetecteerd wordt, zal het klepje sluiten en wordt de turbodruk direct naar de wastegate gevoerd, deze zal dan dus eerder open gaan dan in de vorige situatie, resultaat een lagere turbodruk.
Simpel toch?
Je kunt zo'n klepje ook andersom gebruiken, dan heb je een (tijdelijke) overboostfunctie.
Maargoed, volgens mij is dit systeem uitstekend om op veilige wijze je turbo druk onder controle te verhogen...of zie ik het verkeerd....m.a.w. waarom zijn er zoveel 240 turborijders 'all over the world' die dit Saab systeem in hun Volvo bouwen.
Over de knocksensor; er staat bij dat de B21ET er geen heeft, maar er wel een simpel aangebracht kan worden. En wel onder het inlaatspruitstuk op een punt dat nagenoeg op dezelfde plek is als bij de 740 turbo blokken. Gewoon ff boren in je blok zegt men... :oops: :oops: :twisted:
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"

