7 May 2011, 20:19
Er zijn een aantal scheurtjes mogelijk: tussen de klepzetels, tussen uitlaatzetel en bougiegat en van verbrandingskamer naar koelwaterkanaal. De eerste 2 gaan lang goed, de derde geeft varierende koppakkingachtige problemen met warm en/of koude motor.
Ik heb een oude kop (1000160, die met grote koelkanalen) gehad met die laatste scheur. ALs je de motor warm wegzet, wordt er door de restdruk in de koeling koelwater de cil. ingeperst (wat niet door de draaiende motor weer eruit geblazen wordt) waardoor hij de volgende keer koud slecht start. Of helemaal niet.
Cil. waar koelwater in lekt zijn vaak erg schoon.
Ik heb een oude kop (1000160, die met grote koelkanalen) gehad met die laatste scheur. ALs je de motor warm wegzet, wordt er door de restdruk in de koeling koelwater de cil. ingeperst (wat niet door de draaiende motor weer eruit geblazen wordt) waardoor hij de volgende keer koud slecht start. Of helemaal niet.
Cil. waar koelwater in lekt zijn vaak erg schoon.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969