Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
264 op LPG / LPi / G3
#57
Citaat:Liquid Propane Injection staat voor het injecteren van autogas in vloeibare vorm. Het LPi-systeem is een compleet nieuwe benadering van het doseren van een LPG/ luchtmengsel in een verbrandingsmotor.Om dit geheel nieuwe systeem op de markt te brengen zijn er tal van nieuwe ontwikkelingen gedaan. Vrijwel alle componenten zijn nieuw en verschillen volkomen van de onderdelen die in andere gassystemen worden gebruikt. De verdamper en de gasluchtmenger (bij LPG damp injectiesystemen zijn dit de verdamper en de injectoren) zijn vervangen door een koppelblok en LPG- injectoren, de tank is voorzien van een pomp om het vloeibaar LPG rond te pompen en de koperen aanvoerleiding is vervangen door kunststofleidingen.

Voordelen van LPi
-Vloeibaar autogas is zeer nauwkeurig te doseren
-Het systeem is ongevoelig voor omgevingsinvloeden zoals rijwind, luchtfilter - vervuiling
-optimaal gebruik van de aanwezige auto-elektronica, de benzinecomputer bepaalt de mengselregeling, ook op LPG. Dit voorkomt ontregeling van het originele motor management systeem
-Het volume explosief mengsel in het inlaatsysteem is minimaal door tijdgestuurde injectie. Dit voorkomt gevolgschade bij een eventuele terugslag.
-Geen vermogensverlies door het ontbreken van een mengstuk in het inlaatsysteem. Geen vullingverlies doordat geen LPG damp aanwezig is.
-Dezelfde rijeigenschappen als op benzine

LPi: Eigenschappen en mogelijkheden

Er zijn een aantal mogelijkheden waarop de brandstof kan ingespoten worden in het inlaatkanaal. De verschillende methoden zijn:

-simultane- of parallele inspuiting
-halfsequenti?le inspuiting
-volledig sequenti?le inspuiting

LPG damp is samendrukbaar en dus niet nauwkeurig te injecteren. Om het LPG in vloeibare vorm te injecteren is een bepaalde systeemdruk noodzakelijk. Deze systeemdruk wordt geleverd door een membraampomp in de tank. Deze pomp pompt het LPG via het koppelblok naar de LPG injectoren. Het koppelblok vormt de verbinding tussen de tank en de injectoren. Het koppelblok wordt onder de motorkap gemonteerd.De injectoren worden zo dicht mogelijk geplaatst bij de inlaatklep. De inbouwer dient het inlaatspruitstuk naar Vialle op te sturen waarna door Vialle zelf de injectoren worden geplaatst.

Het uitgangspunt van het LPi systeem is het optimaal gebruik maken van de aanwezige elektronica van het motormanagement systeem. In feite bepaald de benzine regeleenheid hoeveel LPG er wordt ingespoten. Immers de benzine regeleenheid blijft de benzine - injectortijd bepalen, ook als er op LPG gereden wordt. Deze injectortijd wordt omgerekend naar een aantijd voor de LPG - injector. De benzineregel eenheid heeft al een groot aantal berekeningen uitgevoerd om een zo optimaal mogelijk mengsel te krijgen. De hoeveelheid lucht, de temperatuur van die lucht, de motortemperatuur, de belasting etc. worden gemeten. Deze metingen hoeven dus niet meer door de LPi gedaan te worden. De berekende LPG-injectietijd wordt dan nog gecorrigeerd met een aantal parameters, te weten LPG-druk en accuspanning. De computer stuurt behalve de injectoren ook de afsluiters, de brandstofpomp, de tankinhoud meter en de schakelaar aan. En in sommige gevallen manipuleert zij de informatie over motortemperatuur. Bovendien is het systeem voorzien van een diagnose uitgang.

De brandstofkeuze schakelaar is een tiptoetsschakelaar. De brandstofkeuze wordt weergegeven door een twee kleuren LED; rood voor benzine, groen betekend LPG. Deze schakelaar heeft een tankhoeveelheid aanduiding via 4 groene en 1 rode LED.

bron: http://www.lpg.be
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord


Berichten in dit topic
264 op LPG / LPi / G3 - door Sander van Buiten - 11 January 2006, 15:24
264 op LPG / LPi / G3 - door Filip - 11 January 2006, 16:05
264 op LPG / LPi / G3 - door PP - 11 January 2006, 16:11
264 op LPG / LPi / G3 - door John242 - 11 January 2006, 16:14
264 op LPG / LPi / G3 - door PP - 11 January 2006, 16:16
264 op LPG / LPi / G3 - door John242 - 11 January 2006, 16:20
264 op LPG / LPi / G3 - door Sander van Buiten - 11 January 2006, 16:26
264 op LPG / LPi / G3 - door Gerben - 11 January 2006, 16:42
264 op LPG / LPi / G3 - door PP - 11 January 2006, 16:44
264 op LPG / LPi / G3 - door Gerben - 11 January 2006, 16:45
264 op LPG / LPi / G3 - door Sander van Buiten - 11 January 2006, 16:54
264 op LPG / LPi / G3 - door GT Jan-Willem - 11 January 2006, 16:58
264 op LPG / LPi / G3 - door Sander van Buiten - 11 January 2006, 17:01
264 op LPG / LPi / G3 - door John242 - 11 January 2006, 17:02
264 op LPG / LPi / G3 - door Gerben - 11 January 2006, 17:28
264 op LPG / LPi / G3 - door Filip - 11 January 2006, 17:35
264 op LPG / LPi / G3 - door GT Jan-Willem - 11 January 2006, 17:57
264 op LPG / LPi / G3 - door thuur - 11 January 2006, 20:18
264 op LPG / LPi / G3 - door Robbert242DL - 11 January 2006, 20:34
264 op LPG / LPi / G3 - door Robbert242DL - 11 January 2006, 20:45
264 op LPG / LPi / G3 - door scimitar - 12 January 2006, 10:51
264 op LPG / LPi / G3 - door Sander van Buiten - 12 January 2006, 10:55
264 op LPG / LPi / G3 - door thuur - 12 January 2006, 10:58
264 op LPG / LPi / G3 - door thuur - 12 January 2006, 14:06
264 op LPG / LPi / G3 - door Sander van Buiten - 12 January 2006, 17:21
264 op LPG / LPi / G3 - door Robbert242DL - 12 January 2006, 19:28
264 op LPG / LPi / G3 - door John242 - 12 January 2006, 23:40
264 op LPG / LPi / G3 - door thuur - 13 January 2006, 00:44
264 op LPG / LPi / G3 - door John242 - 13 January 2006, 00:56
264 op LPG / LPi / G3 - door thuur - 13 January 2006, 10:24
264 op LPG / LPi / G3 - door PP - 13 January 2006, 17:09
264 op LPG / LPi / G3 - door Sander van Buiten - 13 January 2006, 17:52
264 op LPG / LPi / G3 - door thuur - 13 January 2006, 18:25
264 op LPG / LPi / G3 - door PP - 13 January 2006, 18:50
264 op LPG / LPi / G3 - door Sander van Buiten - 13 January 2006, 18:51
264 op LPG / LPi / G3 - door ruuds70 - 13 January 2006, 21:44
264 op LPG / LPi / G3 - door John242 - 13 January 2006, 21:54
264 op LPG / LPi / G3 - door ruuds70 - 13 January 2006, 22:25
264 op LPG / LPi / G3 - door Sander van Buiten - 14 January 2006, 19:31
264 op LPG / LPi / G3 - door Kreukel - 15 January 2006, 18:45
264 op LPG / LPi / G3 - door Kreukel - 15 January 2006, 20:51
264 op LPG / LPi / G3 - door Gerben - 16 January 2006, 09:30
264 op LPG / LPi / G3 - door GT Jan-Willem - 16 January 2006, 12:06
264 op LPG / LPi / G3 - door TheSaint77 - 16 January 2006, 12:14
264 op LPG / LPi / G3 - door Gerben - 25 January 2006, 13:06
264 op LPG / LPi / G3 - door Carlos Knaap - 25 January 2006, 17:33
264 op LPG / LPi / G3 - door Kreukel - 25 January 2006, 18:46
264 op LPG / LPi / G3 - door Carlos Knaap - 25 January 2006, 18:54
264 op LPG / LPi / G3 - door Carlos Knaap - 25 January 2006, 18:55
264 op LPG / LPi / G3 - door Kreukel - 25 January 2006, 19:08
264 op LPG / LPi / G3 - door Carlos Knaap - 25 January 2006, 23:34
264 op LPG / LPi / G3 - door Carlos Knaap - 26 January 2006, 00:18
264 op LPG / LPi / G3 - door Gerben - 26 January 2006, 09:51
264 op LPG / LPi / G3 - door TheSaint77 - 26 January 2006, 11:16
264 op LPG / LPi / G3 - door Gerben - 26 January 2006, 11:18
264 op LPG / LPi / G3 - door TheSaint77 - 26 January 2006, 11:23
264 op LPG / LPi / G3 - door TheSaint77 - 26 January 2006, 11:26
264 op LPG / LPi / G3 - door TheSaint77 - 26 January 2006, 11:28
264 op LPG / LPi / G3 - door Gerben - 26 January 2006, 11:29
264 op LPG / LPi / G3 - door TheSaint77 - 26 January 2006, 11:31
264 op LPG / LPi / G3 - door Sander van Buiten - 26 January 2006, 12:07
264 op LPG / LPi / G3 - door Carlos Knaap - 27 January 2006, 18:38
264 op LPG / LPi / G3 - door Carlos Knaap - 27 January 2006, 20:23
264 op LPG / LPi / G3 - door Ticcie - 28 January 2006, 22:38
264 op LPG / LPi / G3 - door TheSaint77 - 30 January 2006, 11:01
264 op LPG / LPi / G3 - door JoostV6 - 30 January 2006, 18:05
264 op LPG / LPi / G3 - door Gerben - 30 January 2006, 18:09
264 op LPG / LPi / G3 - door Carlos Knaap - 30 January 2006, 18:46
264 op LPG / LPi / G3 - door JoostV6 - 30 January 2006, 19:48
264 op LPG / LPi / G3 - door Remark - 3 February 2006, 18:32
264 op LPG / LPi / G3 - door Funsdaf - 3 February 2006, 21:36
264 op LPG / LPi / G3 - door Remark - 3 February 2006, 22:12
264 op LPG / LPi / G3 - door veulvo - 26 July 2006, 21:25
264 op LPG / LPi / G3 - door TheSaint77 - 27 July 2006, 08:59
264 op LPG / LPi / G3 - door Funsdaf - 6 August 2006, 23:01
264 op LPG / LPi / G3 - door Sander van Buiten - 7 August 2006, 09:37

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)