7 February 2011, 14:55
goed verhaal...
als toevoeging, ik heb dus nu dure iridium bougies gemonteerd. Met name voor LPG zou het beter moeten zijn. In theorie kan ik me daar wel in vinden omdat de vonk minder "lomp"is, dus beter onder contrôle, en dat is voor LPG beter omdat dat een langer verbrandingtraject heeft. Hoe gecontrolleerbaarder de vonk, des te beter.
En dan heeft het voor benzine ook nut, de contrôle door het hogere octaangetal van vroeger is weg/minder, en dat zou je dan moeten kunnen compenseren door wederom het beter geplaatste "vonktijdstip" waarmee je de ontbranding preciezer kunt inlijden..
als toevoeging, ik heb dus nu dure iridium bougies gemonteerd. Met name voor LPG zou het beter moeten zijn. In theorie kan ik me daar wel in vinden omdat de vonk minder "lomp"is, dus beter onder contrôle, en dat is voor LPG beter omdat dat een langer verbrandingtraject heeft. Hoe gecontrolleerbaarder de vonk, des te beter.
En dan heeft het voor benzine ook nut, de contrôle door het hogere octaangetal van vroeger is weg/minder, en dat zou je dan moeten kunnen compenseren door wederom het beter geplaatste "vonktijdstip" waarmee je de ontbranding preciezer kunt inlijden..