3 February 2011, 13:13
Net even met een strobe en een multimetertje om de baksteen heen gelopen.
Eerst de strobe aangesloten op de bougie kabel van de bobine naar de verdeler kap en toen geprobeerd te starten, na 2 knippers en een poging tot aanslaan hield ze op met knipperen en sloeg dus ook niet aan.
Ik dacht dus het euvel te hebben gevonden, heb toen de signaaldraad en de massa draad van de bobine op weerstand gemeten en die waren prima, ook even het kabeltje voor mijn toerenteller los gehaald (zit achter het dash nergens meer aan vast).
Toen weer proberen te starten met de strobe erop en startte zonder problemen?
hier een filmpje van de motor op stationair (beetje koud dus lage toeren) en beetje aan het gas jengelen. Door de mic van mn telefoon klinkt het scheller en meer als een tractor dan normaal.
http://www.youtube.com/watch?v=tReRXNBLNs8
ik heb daarna nog aan alle kabels lopen jengelen tijdens het lopen in de hoop dat ze zou afslaan en ik dus de kabelbreuk zou vinden maar helemaal niets.
Nu heb ik een theorie, zou het kunnen dat het kabeltje voor mijn toerenteller dat los achter mn dash lag contact maakte met een massa punt? hierdoor zou de bobine dubbele massa hebben en dus bijvoorbeeld geen vonk door kunnen sturen. Bij alle volvo's na 1980 ligt het kabeltje natuurlijk ook gewoon los achter het dash maar dan zit er een mooier isolatie schoentje over het contact dus minder kans op kortsluiting, de mijne heeft geen bescherming over het 'bekje' en zou dus ergens tegenaan kunnen slingeren.
groeten paul
Eerst de strobe aangesloten op de bougie kabel van de bobine naar de verdeler kap en toen geprobeerd te starten, na 2 knippers en een poging tot aanslaan hield ze op met knipperen en sloeg dus ook niet aan.
Ik dacht dus het euvel te hebben gevonden, heb toen de signaaldraad en de massa draad van de bobine op weerstand gemeten en die waren prima, ook even het kabeltje voor mijn toerenteller los gehaald (zit achter het dash nergens meer aan vast).
Toen weer proberen te starten met de strobe erop en startte zonder problemen?
hier een filmpje van de motor op stationair (beetje koud dus lage toeren) en beetje aan het gas jengelen. Door de mic van mn telefoon klinkt het scheller en meer als een tractor dan normaal.
http://www.youtube.com/watch?v=tReRXNBLNs8
ik heb daarna nog aan alle kabels lopen jengelen tijdens het lopen in de hoop dat ze zou afslaan en ik dus de kabelbreuk zou vinden maar helemaal niets.
Nu heb ik een theorie, zou het kunnen dat het kabeltje voor mijn toerenteller dat los achter mn dash lag contact maakte met een massa punt? hierdoor zou de bobine dubbele massa hebben en dus bijvoorbeeld geen vonk door kunnen sturen. Bij alle volvo's na 1980 ligt het kabeltje natuurlijk ook gewoon los achter het dash maar dan zit er een mooier isolatie schoentje over het contact dus minder kans op kortsluiting, de mijne heeft geen bescherming over het 'bekje' en zou dus ergens tegenaan kunnen slingeren.
groeten paul