19 January 2011, 15:19
Inderdaad.. gewoon via de douane. De 'tenaamstelling', of beter genoemd: het inschrijven van een voertuig in België gebeurt via de DIV (Directie Inschrijven Voertuigen -ofzoiets).
Om een Nederlands voertuig in België te kunnen invoeren, heb je in eerste instantie -zoals Volvodiesel al zei- een volledig ingevulde verkoopsovereenkomst nodig en de originele Nederlandse kentekenbewijzen.
Maar het voertuig dient in Nederland wel te zijn afgemeld bij de RDW, waarbij het derde deel van het kentekenbewijs wordt ingehouden en een exportstempel wordt gezet op de overige twee delen.
Je hoeft er niet noodzakelijk een dag voor uit te trekken. Afmelden bij de RDW zou ik wel doen, maar de invoerprocedure kan best door de koper. Hij kan zich dan met het voertuig bij om het even welke douanepost aanbieden. Ik heb dit zelf meteen gedaan bij de grenspost van Meer, dat lag op mijn route (ik heb het voertuig zelf naar België gereden). Het was in een halfuurtje gefixt! (daar geen overwerkte ambtenaren dus
)
Om een Nederlands voertuig in België te kunnen invoeren, heb je in eerste instantie -zoals Volvodiesel al zei- een volledig ingevulde verkoopsovereenkomst nodig en de originele Nederlandse kentekenbewijzen.
Maar het voertuig dient in Nederland wel te zijn afgemeld bij de RDW, waarbij het derde deel van het kentekenbewijs wordt ingehouden en een exportstempel wordt gezet op de overige twee delen.
Je hoeft er niet noodzakelijk een dag voor uit te trekken. Afmelden bij de RDW zou ik wel doen, maar de invoerprocedure kan best door de koper. Hij kan zich dan met het voertuig bij om het even welke douanepost aanbieden. Ik heb dit zelf meteen gedaan bij de grenspost van Meer, dat lag op mijn route (ik heb het voertuig zelf naar België gereden). Het was in een halfuurtje gefixt! (daar geen overwerkte ambtenaren dus
)

