19 January 2011, 00:48
240diesel schreef:Nee dat pijpje bedoel ik niet, als je naar je foto kijkt zie je schuin boven de banjo op het filterhuis nog net een messing pijpje met twee slangklemmen en een soort moer/sensor er van boven in geschroefd.Dat is een temperatuursensor, als je er 12V op zet gaat ie waarschijnlijk kapot. Heb je een multimeter (meter waar je weerstand en volt mee kan meten).
Dat heb ik nog nooit gezien, zit daar ook een draad aan of een AMP platte stekkerlip?
De sensor is waarschijnlijk ook een weerstand die varieert naarmate de sensor verwarmd wordt.
Dat is misschien wel een NTC, als de temperatuur hoger wordt, wordt de temperatuur lager. zie ook wiki. Je kan de sensor dus ook meten met een weerstandsmeter (Ohmmeter), die geeft dan een waarde aan en komt dan overeen met een waarde uit de reeks van de wikipagina.
Als je de weerstand meet van een verwarmingsspiraal, meet je een lage weerstand. Zet je daar spanning op, met evt. een zekering er tussen, zal de spiraal warm worden en de diesel opwarmen.
Ik heb ooit zoiets ingebouwd in een VW T4 toen ik op PPO reed, om de PPO dunner te maken dmv opwarming.