17 January 2011, 06:58
OK, je hebt dus de thermostaat vervangen maar de temperatuur van het koelwater (of althans wat de meter aangeeft in het dashboard) doe niet helemaal normaal. Heb je de oude thermostaat nog? Zo ja, leg die dan eens in een pannetje met water, en laat dat langzaam warm worden op het fornuis. De thermostaat zou langzaam moeten openen zo rond de 70 graden en de opening moet evenredig zijn met de temperatuur van het water.
Als de temperatuur eerst heel hoog oploopt en daarna zakt, dan lijkt het toch dat de thermostaat niet goed opent. Het kan duiden op een luchtbel ergens in de buurt van de thermostaat. De warmteoverdracht van lucht naar thermostaat is veel slechter dan van koelwater naar thermostaat, dus het duurt te lang voor de thermostaat opent. Als hij dan eenmaal opent kan het water vrijelijk stromen en reageert alles normaal. Maar je zou zeggen dat dit hooguit een keer kan voorkomen omdat de luchtbel verdwijnt.
Bij de huidige temperaturen zal inderdaad het grootste deel van de radiateur niet merkbaar warm worden. Maar als het echt heel lang duurt voordat de boel opwarmt is er waarschijnlijk toch iets mis met de thermostaat. Normaal gesproken moet je met een paar km rijden de meter wel zien bewegen, en na een km of 5 zal de meter toch wel richting midden moeten bij normaal gebruik.
Toeter- en accuproblemen duiden op een elektrische fout. Het lijkt me dus niet uitgesloten dat je de oplossing in die hoek moet zoeken.
Als de temperatuur eerst heel hoog oploopt en daarna zakt, dan lijkt het toch dat de thermostaat niet goed opent. Het kan duiden op een luchtbel ergens in de buurt van de thermostaat. De warmteoverdracht van lucht naar thermostaat is veel slechter dan van koelwater naar thermostaat, dus het duurt te lang voor de thermostaat opent. Als hij dan eenmaal opent kan het water vrijelijk stromen en reageert alles normaal. Maar je zou zeggen dat dit hooguit een keer kan voorkomen omdat de luchtbel verdwijnt.
Bij de huidige temperaturen zal inderdaad het grootste deel van de radiateur niet merkbaar warm worden. Maar als het echt heel lang duurt voordat de boel opwarmt is er waarschijnlijk toch iets mis met de thermostaat. Normaal gesproken moet je met een paar km rijden de meter wel zien bewegen, en na een km of 5 zal de meter toch wel richting midden moeten bij normaal gebruik.
Toeter- en accuproblemen duiden op een elektrische fout. Het lijkt me dus niet uitgesloten dat je de oplossing in die hoek moet zoeken.

