28 December 2010, 14:58
Beste JW,
Ik rijd inmiddels 1,5 jaar met een IPD 25/22 mm set onder mijn 245 GLE uit 92, gekocht bij European Tuning in Moergestel. Verder de dempers voor en achter voorzien van Bilstein B4 gas. De rijbeleving en wegligging zijn sterk verbeterd. Bij sterk remmen duikt de koets niet meer naar voren. De auto blijft mooi neutraal. Ook bij zijdelings uitwijken is de auto veel beter beheersbaar. De auto helt veel minder over in snelle bochten. Wel moet ik opmerken dat de demping een stuk stugger is geworden. Vooral bij het nemen van drempels is de uitgaande slag soms hinderlijk. De achteras geeft soms een trap in de rug. Eigenlijk moet ik de veren nog vervangen door Lesjofors. Maar heb ook met standaard dempers een tijd gereden en ook dan is de IPD-stang een echte aanwinst voor het weggedrag. Ook onder mijn 144 van 68 heb ik een IPD stang, echter daar alleen aan de voorkant. Bij die auto is het effect eigenlijk nog groter dan bij de 240.
Succes met je overweging!
Ik rijd inmiddels 1,5 jaar met een IPD 25/22 mm set onder mijn 245 GLE uit 92, gekocht bij European Tuning in Moergestel. Verder de dempers voor en achter voorzien van Bilstein B4 gas. De rijbeleving en wegligging zijn sterk verbeterd. Bij sterk remmen duikt de koets niet meer naar voren. De auto blijft mooi neutraal. Ook bij zijdelings uitwijken is de auto veel beter beheersbaar. De auto helt veel minder over in snelle bochten. Wel moet ik opmerken dat de demping een stuk stugger is geworden. Vooral bij het nemen van drempels is de uitgaande slag soms hinderlijk. De achteras geeft soms een trap in de rug. Eigenlijk moet ik de veren nog vervangen door Lesjofors. Maar heb ook met standaard dempers een tijd gereden en ook dan is de IPD-stang een echte aanwinst voor het weggedrag. Ook onder mijn 144 van 68 heb ik een IPD stang, echter daar alleen aan de voorkant. Bij die auto is het effect eigenlijk nog groter dan bij de 240.
Succes met je overweging!
Volvo 245 GLE, november 1992<br />Volvo 144, januari 1968, B18A<br />Volvo Amazon Combi, september 1967, B18A