24 December 2010, 17:36
Voorwielaandrijving is meestal voorspelbaarder en je hoeft iets minder voorzichtig te doen op echt gladde wegen. (En het is goedkoper voor de fabrikant, er is geen ruimte nodig voor een aandrijfas en differentieel aan de achterkant, dus meer ruimte aan de binnenkant etc.)
Ik rij op bevroren wegen toch ook liever in een voorwiel aangedreven auto, het is even leuk dat bij elke bocht bij een beetje gas erbij de achterkant opzij gaat maar de lol is er zo af als je net als mij in een wijk woont waar weinig verkeer is en niet gestrooid wordt, hier ligt letterlijk 5 tot 10cm ijs op de weg...
Mijn 240 blijft zolang hier de wegen bedekt zijn met ijs lekker aan de kant staan, ik heb een zware voorwiel aangedreven auto voor dit weer, de kans dat ik die aan gort rijdt is een stuk kleiner en ookal zou dat gebeuren dan heb ik dat liever met die auto dan met de 240
Laat het duidelijk zijn dat ik het hier over rijden op IJS heb, niet over sneeuw dat is heel goed te doen (en ook heel leuk) met een achterwiel aangedreven volvo.
Volgens mij heeft Volvo vooral bij de 200 serie maar ook bij de 700/900 serie achterwiel aandrijving gebruikt omdat ze die techniek al in huis hadden, zeker aangezien de 200-serie weer op basis van de 100-serie ontwikkeld is en de 700/900-serie weer met veel techniek van de 200-serie. Dat was voor Volvo gewoon goedkoper dan een heel nieuwe voorwielaangedreven auto ontwikkelen (wat ze pas later met de 400 en 850-series hebben gedaan)
Ik rij op bevroren wegen toch ook liever in een voorwiel aangedreven auto, het is even leuk dat bij elke bocht bij een beetje gas erbij de achterkant opzij gaat maar de lol is er zo af als je net als mij in een wijk woont waar weinig verkeer is en niet gestrooid wordt, hier ligt letterlijk 5 tot 10cm ijs op de weg...
Mijn 240 blijft zolang hier de wegen bedekt zijn met ijs lekker aan de kant staan, ik heb een zware voorwiel aangedreven auto voor dit weer, de kans dat ik die aan gort rijdt is een stuk kleiner en ookal zou dat gebeuren dan heb ik dat liever met die auto dan met de 240

Laat het duidelijk zijn dat ik het hier over rijden op IJS heb, niet over sneeuw dat is heel goed te doen (en ook heel leuk) met een achterwiel aangedreven volvo.
Volgens mij heeft Volvo vooral bij de 200 serie maar ook bij de 700/900 serie achterwiel aandrijving gebruikt omdat ze die techniek al in huis hadden, zeker aangezien de 200-serie weer op basis van de 100-serie ontwikkeld is en de 700/900-serie weer met veel techniek van de 200-serie. Dat was voor Volvo gewoon goedkoper dan een heel nieuwe voorwielaangedreven auto ontwikkelen (wat ze pas later met de 400 en 850-series hebben gedaan)
Volvo 144 2.0 DL Sedan 1973 Blauw