15 December 2010, 22:03
Origineel is het blok uit de Volkswagen LT. Daar ontwikkeld uit de 4 cilinder 1600 diesel met 54 pk. Twee cilinders er aan en klaar. Blok heeft in die LT de reputatie dat ze maar 100.000 km meegaan. Klopt. De dealers deden er bij de 1500 km controle fijn verse olie in. Leverde lekker centjes op. Volgens Wolfsburg echter, moest de inloopolie 15.000 km in het blok blijven. Volgens mij hield men zich bij de Volvo dealers (meestal) wel aan deze voorschriften. En dan is het blok betrouwbaar. Snelle nokkenasbreuk is 'beveiliging' zodat niet (al) de kleppen tegen de zuigers lopen bij riembreuk. Als je auto er mee stopt, NIET iin verwondering nogmaals proberen te starten, anders heb je dat alsnog :-(
![[Afbeelding: Volvo_240_GL_Diesel_D6_eerstkoffie.jpg]](https://lh4.googleusercontent.com/-1aYjvZR5KCM/Tf3l6Dsu_6I/AAAAAAAADFk/iPKpQqmYLC4/s288/Volvo_240_GL_Diesel_D6_eerstkoffie.jpg)