5 November 2010, 22:11
Rubicon schreef:Dat is een veronderstelling. En dat zal vermoedelijk ook wel zo zijn gebeurd, maar heeft de politie-ambtenaar dat ook effectief vastgesteld? ;DWaw Saskia, das gesproken....echte advocatentaal. Maar heu, wat moet je dan doen in Belgie met een verschenen nummerplaat? De mijne begint echt een probleem te worden.
Nooit veronderstellingen maken als politie-ambtenaar, dat is hetzelfde als je wagen aan subjectiviteit en dat hoort een objectieve en neutrale ambtenaar niet te doen. Als ik dat in mijn proces-verbaal zou schrijven heeft dat geen enkele rechtsgeldige waarde. Wie zegt dat de wagen niet op een ambulance ter plaatse is gebracht, of op legale kentekenplaten, welke achteraf zijn verwisseld? OkÃ, zeer onwaarschijnlijk inderdaad, maar vermoedens en veronderstellingen hebben geen bewijswaarde. Maar ik snap je punt.Ook in België is het verboden om kentekenplaten "te bedekken met om het even welke stof" (zelfs het 'bijschilderen van onleesbaar geworden letters - zoals vroeger schering en inslag was - is derhalve volstrekt illegaal). En het is voldoende om aanwijzingen of vermoedens te hebben dat een voertuig betrokken is geweest bij een misdrijf of werd gestolen, om het in beslag te nemen en te laten takelen. In dat geval kan het ook op privÃ-terrein.

Ook in België is het verboden om kentekenplaten "te bedekken met om het even welke stof" (zelfs het 'bijschilderen van onleesbaar geworden letters - zoals vroeger schering en inslag was - is derhalve volstrekt illegaal). En het is voldoende om aanwijzingen of vermoedens te hebben dat een voertuig betrokken is geweest bij een misdrijf of werd gestolen, om het in beslag te nemen en te laten takelen. In dat geval kan het ook op privÃ-terrein.