13 October 2010, 20:36
normaal wordt als je flink gas geeft in een benzine auto het mengsel flink rijker gemaakt.
dit wordt geregeld doordat het vacuum wegvalt in het inlaatspruitstuk en en daardoor wordt de brandstofdruk hoger.
Behalve dat is natuurlijk ook nog sprake van een hogere luchtmassa meting en toennemend toerental.
Mijn auto heeft een vialle LPi systeem. Dit systeem gebruikt de inspuitwaardes die de benzine ECU heeft opgeslagen en rekent deze om naar inspuittijden voor de LPi injectoren. So far so good.
Op dit moment doet mijn auto het prima op benzine . Trekt hard en wordt ook netjes rijker als ik fors gas geef.
Maar al rijdend op LPG doet het LPi systeem dit niet meer! Zelfs niet als ik de boost terug breng tot minimaal. Het blok lijkt wel op 4 poten te draaien.
De lambda indicator die ik erin heb zitten gaat zelfs van lambda=1 naar armer!
Da's niet goed... linke boel. kans op smeltende zuigers.
Daarom mijn vragen: wat regelt de diverse pompsnelheden van de vialle-LPi pomp? kan de pomp zelf kapot zijn? Kan er een injector kapot zijn?
dit wordt geregeld doordat het vacuum wegvalt in het inlaatspruitstuk en en daardoor wordt de brandstofdruk hoger.
Behalve dat is natuurlijk ook nog sprake van een hogere luchtmassa meting en toennemend toerental.
Mijn auto heeft een vialle LPi systeem. Dit systeem gebruikt de inspuitwaardes die de benzine ECU heeft opgeslagen en rekent deze om naar inspuittijden voor de LPi injectoren. So far so good.
Op dit moment doet mijn auto het prima op benzine . Trekt hard en wordt ook netjes rijker als ik fors gas geef.
Maar al rijdend op LPG doet het LPi systeem dit niet meer! Zelfs niet als ik de boost terug breng tot minimaal. Het blok lijkt wel op 4 poten te draaien.
De lambda indicator die ik erin heb zitten gaat zelfs van lambda=1 naar armer!
Da's niet goed... linke boel. kans op smeltende zuigers.
Daarom mijn vragen: wat regelt de diverse pompsnelheden van de vialle-LPi pomp? kan de pomp zelf kapot zijn? Kan er een injector kapot zijn?

