Berichten: 2.456
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Hmm dacht dat de polar de laatste ruit had waaraan een zgn polar sierlijst achteraf gemonteerd kon worden maar dat kan ook zijn zoals jij stelt.
Maar als een ruit eenmaal lekt denk ik dat je er niet aan ontkomt om het hele zaakje een keer los te halen, schoon te maken, goed impregneren, kitten en terughangen.
Voor het demonteren van de ruit is het fijn als dit de originele volvo kitrand is. Maar tot nu toe is het met een hardere kit gedaan bij mij. Lekt niet en zolang de ruit er niet uithoeft is dit geen bezwaar met deze hardere kit.
Gegroet, joseph
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 6.722
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Wat betreft de strips; op mijn 1970 144 zat een strip uit 2 delen (in het midden een schuifje), de ruit zelf was een ruit in rubber.
Op de 142 van mn broertje uit '73 zit een strip uit 4 (8) delen, op de hoekjes een bochtje. De ruit zelf is volgens mij gelijmd.
Op de 142 van Peter timmer uit '72 of '73 zat weer dezelfde ruit als ik had, die ruit was gelijmd.
Klopt het dan dat de chromelijsten onafhankelijk van het type ruit (plakruit of ruit in rubber) zijn, dus uitwisselbaar?
Berichten: 9.874
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Er zijn minstens drie glimmende sierlijsten:
- 2 delen, los, in ruitrubber te trekken met een truucje (!$#^&*** onmogelijk)
- 4 (8) delen geklemd op de sponning die alsmaar roesten en waarvan de strips wegwaaien op de snelweg
- 2 delen vast op een zwart plastic sierlijst die met clipjes aan de voorruit zit (eigenlijk vrij ideaal systeem)
De laatste 2 kunnen dus alleen bij een plakruit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6.722
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ok dat is dan ook de volgorde die ik heb gezien:
1 had de auto van mij (ruit in rubber).
2 heeft de auto van mn broertje (plakruit)
3 had de 142 van peter (plakruit)
Bij 2 zit de lijst geklikt op metalen klips? Zo ja kan je die dan vervangen voor de plastic clips van optie 3?
Optie drie komt neem ik aan veelvuldig voor op de 240?
Berichten: 11.654
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
als ik nu de voorruit laat vervangen krijg ik een Polarruit met plastic clips en bijbehorende lijst..
Berichten: 6.722
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Dat is dan optie nummertje 4, een zwarte lijst (toch?).
Misschien wel de beste qua windgeluid etc, maar misschien minder mooi.
Berichten: 11.654
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
Polarlijst is zwart, dan ben je zeg maar wel de markante herkenning kwijt, zeg maar als er "een" vierkante oto ad andere kant van de vangrail rijdt is de lijst de weggever (lekker belangrijk, je moet voor je kijken..

). Maar ik heb ook de lijst van de 2e 2serie liggen, soort zwart vinyl met smalle chroom lijst, ligt vlakker, scheelt windgeruis en pasr op de plastic klemmen.
Trouwens, die polarlijst zit er volgens mij met een profiel ingedrukt dus geen klemmen meer, en die zijn in verhouding wel prijzig..
Berichten: 6.722
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ok, die 2e lijst van de 2 serie moet wel aan te komen zijn op sloperijen etc.
Wel mooi om die te vervangen.
Ben benieuwd of onder de 4 (8 ) delige lijst van mn broertje de metalen of plastic clips zitten. En wat daar vervolgens weer voor een lijst op past.
Berichten: 11.654
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
metaal, en nee allen de RVS lijst..
Berichten: 9.874
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Onder de 4-8 delige zitten speciale metalen veerklemmetjes, die weer in de raamsponnig vastzitten. Niet uitwisselbaar dus.
De plastic clips voor de 2e 2 serie lijst kan je bij Nordicar vinden onder de fraaie naam "Voorruitsierlijstklem"
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969