Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Marc1970 schreef:...Voor dat soort bakken en bodemplaat leg ik meest een groot genoeg stuk plaat op de rommel en sla hem min of meer in model. Dan de rommel eruit slijpen en de plaat erin lassen...
Een idee ja. Tot nu toe laste ik altijd aan 2CV's en daar zie ik die werkwijze niet 123 passen. Ik ga het gewoon eens proberen. Zincor ken ik: prima spul.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
welk lasapparaat??? Ik hoor altijd goede verhalen over de Rustbuster uit mijn goede oude tijd (vw bus en kever) en hier op de site.
Hier een voorbeeld
lasapparaat
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Het apparaat waar je naar verwijst is een gasloos exemplaar. Hier moet speciaal draad in.
Ik heb de
Cebora 155 en deze komt inderdaad bij Rustbuster vandaan. Dit apparaat heeft meer instelmogelijkheden zodat je ook bij (dun) plaatwerk goed uit de voeten kunt. Bovendien een gasfles die je kunt omwisselen tegen de prijs van de vulling.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
landloper schreef:Het apparaat waar je naar verwijst is een gasloos exemplaar. Hier moet speciaal draad in.
Maakt dit veel uit? doel op het lassen zelf kosten van gas lasdraad vs gas en draad etc ? Ben nog een nono wat betreft lassen,...
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Ik ben ook maar een filosoof van de koude grond maar wat ik weet is dat dat lasdraad minder fijn werkt en duurder is. Bovendien is dat apparaat minder goed instelbaar en bij plaatwerk luistert het nauw. Met wat Googlen kom je vast meer informatie tegen over fluxcore. Ook Rustbuster kan je wel wegwijs maken.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
lassen moet wel deugdelijk gebeuren, zeker als het om iets dragends gaat, die cebora staat ook op mijn lijstje, heb ook even meegekeken bij Rustbuster toen er een cursus ad gang was. 1 flinke lasklus zelf doen en een dergelijk toestel aanschaffen en je hebt um er uit.
een fatsoenlijk toestel indien mogelijk lenen kan uiteraard niets tegenop..
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Bij de aanschaf van het toestel komt trouwens meer kijken: elektrische laskap (â¬100), ponstang (â¬50), diverse klemtangen (>â¬50), blikschaar, knabbelschaar enz. Eenmaal aangeschaft pak je voor elk wissewasje het lasapparaat. Het is ÃÃn keer auw in de poeplap maar erna heb je veel meer sleutelmogelijkheden.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 801
Topics: 41
Lid sinds: Aug 2006
Gevulde draad is vele malen duurder als gewone masieve draad
en daarbij is gevulde draad 0,9mm en kan je masief tot 0,5mm
0,5 of 0,6 is erg mooi voor plaatwerk en gaat het beste icm met gas.
En cebora is een erg goed merk ik heb mijn 244 gelast met een cebora van 30 jaar oud
een "pocket mig" en ben er nog steeds erg over te spreken
Goed spul is het halve werk en een zelfdimmende kap is aan te raden samen met pons/verzet tang etc zoals boven vermeld.
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
en zo'n fijn puntlasboortje..!
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
die slijp je toch zelluf ff van een gewone boor
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD