Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trotse eigenaar van een 144 uit '68!
#1
Hallo, in juli ben ik trots eigenaar geworden van een Volvo 144 uit 1968! Ik ben 21 jaar en dacht nu wordt het tijd voor een Volvo, dat is namelijk met de paplepel ingegoten. Na wat zoeken kwam ik deze Volvo 144 (b18, LPG) tegen, ondanks de minimale onderhoud historie toch maar de gok gewaagt.

Hij rijdt heerlijk en voor de 'looks' zie de volgende foto's:
[Afbeelding: 4832182406_2b349d048d_z.jpg]
[Afbeelding: 4832181298_15e203a607_z.jpg]
[Afbeelding: 4831573403_37c07bc728.jpg]

Er zijn echter wel een paar gebreken omhoog gekomen, deze week zal er een nieuwe radiateur in komen, er komt er eentje van de 240 in, deze passen ook en zijn goedkoper. De remleiding lekt onder de auto en er zit een rare tik in de rembekrachtiger, misschien versleten?
De compressie is erg laag, dit kan betekenen of een koprevisie of een versleten motor. Is het mogelijk een B18 blok te laten uitboren tot een B20, of is dit veel prijziger dan een gereviseerd blok?

Verder wat kleine mankementen rechts voor bij de passagierstoel ligt vaak een plasje water na een stevige regenbui. Ook de zekering voor het groot licht en alarmlicht smelt constant dus ik verwacht ergens kortsluiting.

Verder ben ik er blij meer en ik zal jullie op de hoogte houden, heb waarschijnlijk wel wat vragen de aankomende tijd! Wink
Volvo 144 '68
Antwoord
#2
Leuke 144 zeg! En welkom
Ziet er van binnen ook erg netjes uit!

Als je die raditeur gaat vervangen door die van een 240 maak dan een hoop foto's en een leuke werkbeschrijving van de montage, dan maak ik het na Big Grin

Neem hier even een kijkje voor de tikkende rembekrachtiger
Antwoord
#3
Ook mooi. Volgens mij zijn dat de originele 1967 voorschermen (deze is ws. modeljaar 1967). Ben ook wel benieuwd hoe ze die 240 radiateur erin gaan frommelen, die is om te beginnen al een stuk groter.

Een B18 moet je niet opboren, gewoon vervangen, er zijn er zat. Een beetje lage compressie is eigenlijk ook geen ramp als-ie maar netjes loopt, de 120 haalt en geen rommel maakt. Zijn de kleppen een beetje goed gesteld?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Hele mooie wagen. Ondanks enkele kleine gebreken kan je er met recht trots op zijn. Veel plezier er mee.

Hoe meer ik ze zie hoe meer zin ik krijg om ook zo een hele vroeg 144 of 142 te kopen.
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord
#5
Fraaie 144 met mooie stoelen. Je mag trots op jezelf zijn.
Maarten
Mijn auto's: MGB roadster 1966, Alfa Romeo Giulia Super 1300 1971, Volvo 245 Estate 1979

ModelCarWorkshop
Dutch Rally Events
Rally-Cursus
Antwoord
#6
Ja ik ben er ook zeker trots op. De foto's van het inbouwen van de radiateur komen zsm op het forum. Aankomende donderdag zetten we hem ook even op een brug dus ik ben erg benieuwt naar de onderkant, even een betere kijk ertegenaan.

Heb toch een aantal roest/rot plekken ontdekt. Bijvoorbeeld bij de voorschermen, zou ik deze gewoon kaal schuren met een staalborstel, dan plamuren en netjes proberen te lakken? Het is nu in ieder geval niet netjes opgelost, het roest al onder het oplap werk van de vorige eigenaar door :-\.

Ik kan de 120 km/h halen maar harder gaat ook echt niet lukken, heb wel eens gelezen dat de 140 km/h wel gehaald kan worden? Misschien een keer tijdens de winter groot motor onderhoud of een vervanging, ik ben een beetje bang voor de prijs van dit geintje...

Bedankt voor de reacties!
Volvo 144 '68
Antwoord
#7
Ja die voorschermen zou ik zeker proberen goed te houden. Met zo'n uni kleur is het best aardig op te lappen, ik gebruik gewoon verf van de schilder. De volgende eigenaar mag hem over laten spuiten.

Mijn 144 gaat wel 140 ja, maar voor een B18 is 120 denk ik al best aardig. 82 pk uit de B20A vs 75 uit de B18A. Het voordeel van de B18 is dat-ie zo mooi ronddraait.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Als je wat aan de roest wil doen bedenk dan dat een roestplekje een soort ijsberg is. Voordat je gaat knabben en schuren alvast een lasapparaat en of plamuur/polyester bij de hand. De kans is namelijk groot dat je met een gaatje blijft zitten.

Reviverven heeft niet zoveel zin nee.
Antwoord
#9
frox schreef:Leuke 144 zeg! En welkom
Ziet er van binnen ook erg netjes uit!

Als je die raditeur gaat vervangen door die van een 240 maak dan een hoop foto's en een leuke werkbeschrijving van de montage, dan maak ik het na Big Grin

Neem hier even een kijkje voor de tikkende rembekrachtiger

In mijn radiateur is ooit het koelblok van een 240 gemaakt, alleen de "paspen" as onderzijde moest nog worden overgezet omdat dat niet bij een 240 aanwezig is..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#10
Gisteren dus geprobeerd een 240 radiateur in een 144 te bouwen, geen succes verhaal. Het bleek toch op 2 cm niet te passen, stukje uitslijpen was ook geen optie. De monteur waar ik was kon de radiateur gelukkig wel gebruiken, nu een nieuw koelblok in laten bouwen bij een bedrijfje, oude radiateur wordt mooi gezandstraalt en ziet er weer als nieuw uit volgende week!

Alsnog een stuk goedkoper als een gereviseerde 144/b18 radiateur bij Scandcar Smile
Volvo 144 '68
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 3.690 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
  Volvo eigenaar in spe Canvas 1 1.805 17 January 2015, 20:02
Laatste bericht: Marc1970
  nieuwe trotse bezitter salt1971 4 2.543 29 December 2012, 14:09
Laatste bericht: salt1971
  Ik ben eigenaar van een Volvo 244GL Swingmill 25 13.047 6 February 2007, 00:37
Laatste bericht: Swingmill
  YES.....ik ben eigenaar Peter Timmer 45 24.672 29 December 2005, 20:14
Laatste bericht: Peter Timmer

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: