Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Paas-voorwiellager
Met name in de bochten kwam er de laatste tijd al een vreemd geluid uit het vooronder wat stiekum erger werd en ik had me voorgenomen binnen kort eens de wiellagers te controleren.

Na het paas-ontbijt tijd voor een frisse neus dacht ik en hup de krik er onder. Rechtsvoor meteen al te veel speling vastgesteld, borgpen eruit en met de hand de kroonmoer een stukje aangedraaid totdat de speling er af was. De boel weer in elkaar gezet en gaan. Ben blij dat ik haar na een paar kilometer al piepend en krakend nog op het erf gekregen heb. Ook blij dat ik het lager zijn genadeschot heb gegeven, je scoort nooit punten bij je ega als dit tijdens de boodschappenrit plaatsvindt. ;D

Nu heb ik geen persbank staan hier, heeft iemand ervaring met het vervangen van het voorwiellager 0273161-B, alle tips en trucs zijn welkom. (hoef niet het wiel opnieuw uit te vinden)
245DL 1980 USA
Antwoord
vlgs mij is het handvast en dan een halve slag terug, zodat ie een heel klein beetje speling houdt. Nu heb je m denk ik gemold door m te strak aan te draaien.

Het is mij ooit gelukt door de ring met freeze-en-release in te spuiten en de buitenkant juist te verwarmen, daarna kon ik m eruit tikken.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
vlgs Olving is het "aandraaien met 70Nm en dan 120 graden terug, er mag dan geen speling zijn". Dit snap ik niet helemaal want als je 120 graden terug draait heb je altijd speling denk ik en daar komt bij dat 7Kg wel erg veel lijkt.

Moeten we nu iets speling hebben of heeft Olving de juiste zonder speling beschrijving?

245DL 1980 USA
Antwoord
In mijn Haynes (die bijna altijd de Volvo procedures overschrijft) staat
1. moer aandraaien met 25-30 Nm terwijl je het wiel voorwaarts draait.
2. moer 1/4 slag lossen.
3. moer weer met de hand aandraaien, pen erdoor (als er geen gat beschikbaar is moer wat TERUG draaien) en klaar.

Ik doe het zo, bevalt prima. Liever dat er een fractie speling overblijft dan te strak.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Dat klinkt plausibel, de lagers zijn ondertussen besteld en kan ik alvast aan het demonteren beginnen, eens kijken of de warm/koud methode wil lukken.
245DL 1980 USA
Antwoord
Marc1970 schreef:In mijn Haynes (die bijna altijd de Volvo procedures overschrijft) staat
1. moer aandraaien met 25-30 Nm terwijl je het wiel voorwaarts draait.
2. moer 1/4 slag lossen.
3. moer weer met de hand aandraaien, pen erdoor (als er geen gat beschikbaar is moer wat TERUG draaien) en klaar.

Ik doe het zo, bevalt prima. Liever dat er een fractie speling overblijft dan te strak.

Gisteren de wiellagers aan beide kanten van de auto vervangen op de Haynes manier zoals hierboven beschreven met een fractie speling overblijvend met het resultaat geen vreemd geluid meer in de bochten.

Bedankt weer jongens!
245DL 1980 USA
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Aandraaien en bijvetten voorwiellager shineslikesun 11 10.536 19 April 2012, 19:09
Laatste bericht: shineslikesun

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)