Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verbruikcijfers
Dat zal wsl wel een seat arosa zijn, precies zo'n ding dat ik ook voor de deur heb staan als woon-werkverkeer vervoermiddel. Ding is overigens niet van mij, ik koop geen sardinenblikken. ;D

Maar ja, inderdaad 3500 toeren bij 120 km/h. Dat verbaasde mij toen ook nogal. De Volvo reed 120 aan 4000 toeren, in zijn 4de. Weinig verschil..

MAAR: de Volvo moet het toch ruimschoots afleggen ten opzichte van de seat wat het verbruik betreft Big Grin
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
ik begrijp soms het hele "wij maken een zuinige benzineauto" niet meer... Jouw Arosa is een huidig ontwerp, als ik dan kijk naar de nieuwe en vooral kleine diesel, wat die presteren. 1200+ vakantie km's op 1 tank, en die trekken ook nog ens vette frikandellen van borden af.

Onze 16 jr oude Saxo, we gaan um dadelijk weer van de APK afspraak ophalen met wederom geen noemenswardige zaken, draait bij, zeg 110, iets van 3200 tpm (minder geloof ik zelfs). Wat is er in de volgende jaren dan aan de benzinemotoren wezenlijk verbeterd, emissie denk ik...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Emissie, inderdaad, dat denk ik ook. Die diesels zullen die frikandellen wel trekken en kunnen een half land verder rijden op ÃÃn tank, maar de uitstoot blijft toch een beetje een probleem. Goed, een benzine stoot meer CO² uit, maar het gehalte aan roet en fijne stofdeeltjes dat een diesel uitbraakt (de nieuwere uiteraard al veel minder) is toch niet te versmaden.

n van de redenen waarom de Belgische overheid het gebruik van diesel wilde 'afstraffen' met extra wegenbelasting. Voor wie weinig rijdt, blijft een kleine benzine daarom vaak economisch wel interessanter.
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Laten we wel wezen, wij klassiekerrijders, en dan de gehele "groep" zijn op termijn een uitstervend ras. Een verbrandingsmotor, hoe lang zijn die er al, het wordt echt tijd voor iets nieuws. Heeft niks meer te maken met "nostalgie" en wij maken nog mee dat het onmogelijk wordt om met het oude blik te mogen rijden, of het te kunnen opbrengen...

In, ik meen eind "80 stond r een Mazda MX5 op de RAI in hoekje weggestopt (een moderne klassieker die het verdient te zijn..) met waterstofaandrijving, in Japan te koop bij de dealer.... kijk even links onderin je werkbalk, het is nu 2010 snotverdorie....

Wellicht heeft iemand het op Discovery of Geographic gezien, in de collectie van een Amerikaan, een prototype van Opel op basis van een Rekord, 1 op 30 (of meer) in 1955... Commentaar van 1 vd de Opel heren "uhm, nee, die kennen we niet, sorry.., maar we hebben nu ook best wel heel zuinige benzinemotoren die bijna 1/18 lopen.." (maar dan in het engels met een duits accent..)

Verklaar me voor gek maar als ik de 1200kg wegen 207 (1.6D) waar ik 2 jr heb mogen rijden vergelijk met wat ik probeer te bereiken met m'n huidige blik, dan denk ik stiekum al aan een 144 1.6D. Verbruik is vanwege de volledig ontbrekend stroomlijn dan minder maar je lacht je een slag in de rondte als je in je agenda "vandaag tanken" ziet staan...
Antwoord
Ik heb hier pas een bericht geplaatst en het is weer weg

ik heb dat wel vaker is er iemand die die verwijderd??
Antwoord
tzal toch niet spoken hoop ik..?!!
Antwoord
Jw240 schreef:die kleine benzines trekken nog geen vette frikandel van een bord af

Waarschijnlijk te weinig grip op de vette frikandael, dat kan behoorlijk glipperig zijn... ;D

Tijd terug autojaarboek 1971 doorgebladerd.
De 144 Europa stond er oa in.
Gemiddelde verbruik van toen 1:10. Voor diesels: 1:12.

Nu bijna 40 jaar verder.
Motoren zijn wel wat efficienter geworden (vooral diesels denk ik).
Helaas is die winst ging op aan groter, zwaarder, en airco....

En laten we wel wezen: een spaarlamp is 5 maal zuiniger dan een gloeilamp. Efficiency van 5% nar 25% gebracht...
En wat doet de prius? factor 2.5 beter tov 40 jaar geleden...

Anyway, toekomst zal (hopelijk) een goed alternatief voor verbrandingsmotor laten zijn. En dan bedoel ik goed qua efficiency, EN qua performance!

Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Vergeet natuurlijk niet dat het tankpassen zijn.

Bij ons in de omgeving durf ik te gokken dat 70% van de grasmaaiers op benzine van de ''zaak'' zijn dienst doet.
Groeten, Boele
Antwoord
Boele schreef:Bij ons in de omgeving durf ik te gokken dat 70% van de grasmaaiers op benzine van de ''zaak'' zijn dienst doet.
Ik weet natuurlijk niet hoe groot de gazons en hoe luxe de grasmaaiers bij jou in de buurt zijn.
Maar ik verbruik met ongeveer 800m2 gras nog geen 2 liter per week (zelfaangedreven duwmaaier). De oude zitmaaier deed ongeveer 3 liter per keer. En het maaiseizoen is maar van april tot oktober. Gemiddeld een litertje per week dus.
Dus dat vind je niet terug als je 500 km+ per week rijdt, lijkt me. Daarnaast zijn nog altijd meer dan 70% van de leasekarren diesel. Dat valt dus wel op als je ineens 5 liter benzine afrekent ;D
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
scimitar schreef:
Boele schreef:Bij ons in de omgeving durf ik te gokken dat 70% van de grasmaaiers op benzine van de ''zaak'' zijn dienst doet.
Ik weet natuurlijk niet hoe groot de gazons en hoe luxe de grasmaaiers bij jou in de buurt zijn.
Maar ik verbruik met ongeveer 800m2 gras nog geen 2 liter per week (zelfaangedreven duwmaaier). De oude zitmaaier deed ongeveer 3 liter per keer. En het maaiseizoen is maar van april tot oktober. Gemiddeld een litertje per week dus.
Dus dat vind je niet terug als je 500 km+ per week rijdt, lijkt me. Daarnaast zijn nog altijd meer dan 70% van de leasekarren diesel. Dat valt dus wel op als je ineens 5 liter benzine afrekent ;D

Kan wel kloppen, onze ''zelfduw'' maaier verbruikt nog wel stukken minder! Was meer om aan te geven hoeveel er gefraudeerd wordt met brandstof.

Zelf een tijd bij een Shell tankstation gewerkt, zag je regelmatig 2 autos achter elkaar snel volgooien om vervolgens 1 tankbon/beurt te betalen met auto van de zaak.
Groeten, Boele
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)