Topics: 26
Ik heb hier even gezocht op 'brandblusser', kon niks vinden en daarom een nieuw topic.
Ik overweeg een brandblussertje in m'n Estate. Ik ben als de dood voor brand. M'n auto
doet het prima en als het goed is ben ik ook verzekerd tegen brand (WA-plus), maar toch.
Ook kun je er mischien mede weggebruikers mee helpen.
De vraag is deze: wat is een goede plek voor zo'n rode cylinder? Ik wil hem onder handbereik
maar niet in het zicht. Onder een stoel? Past dat? Wie heeft een brandblusser en waar?
De allerkleinsten, zijn die wel effectief bij een beetje fik? Lacht de brandweer me uit? Heeft
het ueberhaupt nut? Ik heb geen idee. Wie wel?
Topics: 13
Hier toevallig nog niet zo lang geleden een klein brandblusserdingetje besproken:
http://volvolvo.nl/smf/index.php/topic,7082.0.html
De mijne ligt in de smokkelbak. Een brand kan zich snel uitbreiden, maar ik zie niet hoeveel tijdwinst je boekt als je het ding uit de cabine moet trekken of uit de kofferbak. 1e Werk bij brand is toch contact uit, kun je meteen gaan lopen met je sleutels....... En je bent de auto uit, want dat lijkt me sowieso de laatste plek waar je wilt zijn als hij/zij brandt.
`88 245, B230K, M47
Topics: 107
De brandblusser hoort binnen handbereik te zitten.
In de Belgische auto's -waar dat verplicht is- zit ie doorgaans links naast de bestuurdersstoel op de vloer.
Topics: 289
idd, bij mijn uit België afkomstige auto zat ie tegen het linker "kick-panel" geschroefd. Maar, die kleintjes, je doet r weinig mee. In het andere topic...
"over brandblussers gesproken, die kleintjes hebben ongeveer evenveel nut als een vliegenmepper. Ik heb een promofilmpje gezien van een simpele autobrand, vaak gaat het om brandstof...
bij toeval passeert een monteur van Ajax blusmiddelen, trekt uiteindelijk 4 of 5 gebouwblussers uit de auto en de boel is uit...!!
In de garage heb ik een paar "afgekeurde" Halonblussers, is verboden, maar werken erg goed.
Nu kun je bij de auto als het onverhoopt gebeurd alleen maar op goed geluk handelen, het gaat wellicht wat ver om een blusinstallatie zoals bij rally-auto's wordt toegepast inbouwen. Feit is wel dat bij activeren alle circuits onderbroken worden en bij gesloten motorruimte de boel "vol" geblazen wordt met poeder en direct alles verstikt (als het goed is)
Bij deze 164 zijn ze gezien de schade zeker op tijd geweest, je kunt zien dat eea onstaan is bij de injectoren (heb net m'n experiment opgehaald... ) en geeft aan dat je alle details zorgvuldig moet behandelen, weg is weg en dan bij voorkeur alleen de auto..! "
Topics: 35
Een brandblusser moet inderdaad binnen handbereik zitten. In de koffer of smokkelbak is echt een no go. In de Volvo 240 past een brandblusser prima links naast de bestuurder (tussen zetel en deur). In de Volvo die ik uit NL had gehaald, was geen beugel voorzien en kon ik de brandblusser vooraan onder de zetel van de passagier ook prima kwijt. In de voetenruimte zijn er bovendien ook nog genoeg opties om de blusser ergens tegen te schroeven.
Ongeacht of die kleine blussertjes veel uithalen of niet, als je 'm gebruikt moet je de brandblusser wel eens flink tegen de grond tikken! Die blussers liggen een hele poos in de auto, waardoor het poeder een koek gaat vormen op de bodem. Dus even lostikken is zeer belangrijk!
Of het moet of niet, bij mij komt'ie NIET in het interieur. Collega van mij kreeg een paar jaar geleden een aanrijding met z'n T4-bus. Daar zat de blusser (uit z'n klem geschoten) muurvast in het vuurschot. Scheur in z'n broekspijp van de borgpen.
Had hij hem met die kracht tegen z'n benen gekregen.......
`88 245, B230K, M47
Topics: 163
Martin245 schreef:Daar zat de blusser (uit z'n klem geschoten) muurvast in het vuurschot. Scheur in z'n broekspijp van de borgpen.
Tegenwoordig is ook alles van snijkoek gemaakt lijkt het wel.
Zonder gekheid, als je zoiets goed vastzet (je moet alles goed vastzetten in je auto) is dat probleem verholpen.
Ty-wrap eromheen, en dan wachten tot'ie losgesmolten is....
`88 245, B230K, M47
Topics: 289
Topics: 28
Duur maar een wereld product, andere blusser moet je eigenlijk na een jaar of wat weg gooien, deze gaat meen ik 50 jaar mee en heeft de werking van een behoorlijke grote blusser. Google maar eens.
Product: Brandblusser Sparco 250 gram!
Product code:
Prijs: â¬119,95
Omschrijving: Deze revolutionaire brandblusser werkt niet door middel van poeder maar door het toevoegen van onbrandbaar gas en heeft een spuitduur van 50 sec!!! Deze Lichtgewicht brandblusser weegt âslechtsâ 250 gram!!! Heeft een lengte van 27 cm en een diameter van 3 cm en wordt geleverd met een houder.
245 USA 1982 + <br />Eend uit 1982