Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bank vanvoor reglementair?
#1
Op MP vraagt iemand voor de montage van een bank vanvoor. Voor het creëren van 3 zitplaatsen vanvoor. http://link.marktplaats.nl/319324423
Je ziet het wel eens bij amerikaanse pick-ups.
Mag dit? Krijg je dit reglementair in orde? En zo ja kan het technisch?

Ik had haar al op de mogelijkheid van een bankje in de koffer gewezen, maar dit was niet gewenst. Kinderen zouden er misselijk in worden.
Antwoord
#2
een 140 serie was er wel in taxi uitvoering, maar een 240?!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
Volgens mij is het redelijk simpel, wetstechnisch dan.

Citaat:Artikel 5.2.47
1.
Personenauto's die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels voor alle naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen.
2.
Personenauto’s die na 31 december 1989 doch voor 1 oktober 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels voor alle naar voren gerichte zitplaatsen.
3.
Personenauto’s die na 1 januari 1971 doch voor 1 januari 1990 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels voor de zitplaats van de bestuurder en de naast deze plaats aanwezige zitplaatsen, voor zover deze aan een portier grenzen.
4.
Het eerste, tweede en derde lid zijn niet van toepassing op klapstoelen en zitplaatsen die uitsluitend zijn bestemd voor gebruik bij stilstaand voertuig.
5.
De in het tweede en derde lid bedoelde verplichtingen gelden niet voor voertuigen die voor 1 januari 1998 in gebruik zijn genomen en die blijkens een aantekening in het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs niet van bevestigingspunten voor autogordels behoeven te zijn voorzien.
6.
Autogordels in personenauto's die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een door Onze Minister vastgesteld goedkeuringsmerk.
7.
De autogordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zodanig zijn beschadigd dat de sterkte ervan in gevaar wordt gebracht.
8.
De autogordels moeten zijn voorzien van een goed werkende sluiting en een goed werkende blokkering. Oprolmechanismen moeten zodanig functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen ervan.
9.
Onze Minister stelt regels vast met betrekking tot de deugdelijkheid van de bevestiging, bedoeld in het zevende lid.
Citaat:
Artikel 59 RVV

1. Bestuurders van een een personenauto, een bedrijfsauto, een driewielig motorvoertuig met gesloten carrosserie of een brommobiel en hun passagiers maken gebruik van de voor hen beschikbare autogordel. Passagiers die jonger zijn dan 18 jaren en met een lengte van minder dan 1,35 meter, maken gebruik van een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem dat is voorzien van een goedkeuringsmerk als bedoeld in artikel 22, vierde lid, van de wet. Wanneer de zitplaatsen die bestemd zijn voor passagiers voorzien zijn van autogordels, worden op deze zitplaatsen niet meer passagiers vervoerd dan er autogordels aanwezig zijn.

2. Met de in het eerste lid genoemde voertuigen die niet zijn uitgerust met een autogordel of kinderbeveiligingssysteem als bedoeld in het eerste lid, worden geen passagiers vervoerd die jonger zijn dan 3 jaren en worden passagiers in de leeftijd van 3 tot 18 jaren met een lengte van minder dan 1,35 meter op een andere zitplaats dan een van de voorste zitplaatsen vervoerd.

Kortom, wettelijk mag het, want de middelste zitplaats grenst niet aan een deur. Een heupgordel is relatief makkelijk gemonteerd. Tenzij de kinderen in een zitje moeten, want die moet met een driepuntsgordel bevestigd worden. Maar ik zou het zelf nooit doen.
Ook lijkt het me een uitdaging om alles passend te krijgen. Niet dat een 240 niet ruim is, maar 3 plekken wordt toch wel krap. Met name voor de bestuurder verre van ideaal.

Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
#4
Nog een tweede opmerking ;D

Wil je dit allemaal doen om wagenziekte te voorkomen ???
Een watje in het linkeroor bij rechtshandigen, rechteroor bij linkshandigen, lost het probleem heel aardig op. De misselijkheid komt voort uit een grote gevoeligheid voor bewegingen, dus evenwichtsorgaan. Het watje in 1 oor verstoort de balans een beetje, waardoor de gevoeligheid sterk verminderd.
Een pak watten is veel goedkoper dan zo'n ingrijpende interieurverbouwing lijkt me.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
#5
Sinds de Amazon automaat versie voor de Chileense markt is er voor zover ik weet geen doorlopende voorbank meer geleverd.
Valt ook niet mee met al die rommel op, in en aan de transmissietunnel.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
De 140 is anders ook nog geleverd met een bank voorin. De welbekende 3-puntsgordel-advertentie is hiervan het bewijs. Overigens: zowel de Amazon als de 140 werden destijds mondjesmaat in de USA geleverd met een bank voorin. Smile
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
#7
Klopt. In de onderdelenboeken staat precies wat er in zit. Tot de stuurversnelling aan toe. Maar dan het ingewikkelde: hoe kom je aan de onderdelen?
Antwoord
#8
laptoprob schreef:Klopt. In de onderdelenboeken staat precies wat er in zit. Tot de stuurversnelling aan toe. Maar dan het ingewikkelde: hoe kom je aan de onderdelen?
Die van de stuurversnelling is niet moeilijk: dat is gewoon de automaat (BW35). Onderdelen ervan zijn goed te krijgen. Smile

Alleen aan de banken etc kom je nauwelijks of niet. Sad
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
#9
Ter verduidelijking. Is niet voor mezelf hoor. Kwam het toevallig tegen op MP en leek me wel een interessante denkoefening. (voor de grote gezinnen)
Nog iets: hoe/waar plaats je de handrem?
Antwoord
#10
Bij de 140 zit de handrem al op een goede plek, tussen de deur en bestuurdersstoel.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)