Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Late 240's van betere kwaliteit ?
#1
Ik heb een 240 GLE sedan van '83 die ik met het winterweer niet gebruik. Hij staat dus nu maar onder de carport te staan en dat doet zeer..... Ik heb 'm een winter gebruikt, maar ben het voorjaar daarna behoorlijk geschrokken van de roest die dat heeft opgeleverd: randjes onderaan de portieren, achterschermen, randen motorkap en kofferdeksel, dorpels. Overal steekt de bruine pest de kop op. Dat is natuurlijk wel weer bij te werken, maar het blijft op die manier toch een zorgenkindje Zo'n '83'er Belgische 240 is bepaald niet de beste kwaliteit die Volvo ooit heeft gemaakt....
Nu mijn dagelijkse auto, een oerbetrouwbare en absoluut niet roestende Citroën ZX diesel, langzaam maar zeker aan z'n eind begint te raken, overweeg ik de ZX en de 240 in te ruilen op een betere 240 sedan, waar ik wel het hele jaar ik kan rijden (en genieten !). Is het zo dat de latere 240's van betere kwaliteit zijn en/of beter tegen roest beschermd zijn ? Zelf denk ik aan een zo laat mogelijk exemplaar, een '90/'91/'92. Zijn dit echt betere auto's en waar moet ik op letten ? En..... wie weet nog een mooie sedan te koop ? Stationcars zijn er genoeg, maar sedans is een stuk lastiger, lijkt het.
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord
#2
Gerben schreef:Zo'n '83'er Belgische 240 is bepaald niet de beste kwaliteit die Volvo ooit heeft gemaakt....




Pas op hoor er zitten hier ook Belgen.
Groeten van Frans
Antwoord
#3
wij hebben vroeger thuis een 82-er 240 gehad, die had in 1994 al best wat roestpuntjes. nu pas heeft mijn 1990/1991 240 enkele puntjes die een stuk minder erg zijn. Ik heb bijvoorbeeld de vloer bekeken toen ik het interieur er uit gehaald heb, was nog geen roest te vinden. in dorpels ook niets, behalve een plekje met eens herstelde schade.
Enige is dat de 240's altijd wat roest (kunnen) hebben onder de achterklep, daar is uit de fabriek gewoon niet goed geteerd. Bij mijn 240 zelfs wat doorroestingen. deze zomer maar eens wat gaan opknappen daar.

Ik denk dus dat de latere wel beter beschermd zijn, maar niet geheel gevrijwaard van roest.

Wat ik zou doen, ongeacht bouwjaar, 240 of 740: dorpels en holle ruimtes (na schoonmaken) goed (laten) behandelen. Bij demontage van bijvoorbeeld een bumper terugplaatsen met wat vet op de montagevlakken en op de naden die je ziet. Kost wel eve tijd maar dan heb je ook wat.
Daarnaast ook een set mudguards voor de achterwielen is een mooie bescherming.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#4
Ik daag je uit om effectief met cijfers aan te tonen dat Volvo's van Belgische makelij kwalitatief minderwaardig zouden zijn aan Zweedse soortgenoten ;D

Maar goed, het klopt wel dat de latere Volvo's (jaren negentig) inderdaad een (deels) verzinkte carrosserie hebben, maar dat ze daardoor minder (snel) roesten is eerder relatief, denk ik. Ook deze Volvo's roesten. Misschien iets minder snel, ja. Maar toch. Maar er zijn vast kenners op dit forum die een beter antwoord zullen kunnen geven.

Ook sedans worden er meer dan genoeg aangeboden, hoor. Het voordeel is bovendien dat de vraagprijzen van sedans iets minder hoog liggen. De geijkte kanalen (marktplaats, speurders, kapaza,..) goed in de gaten houden!
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#5
Een goed onderhouden 'Belg' uit 1983 roest minder dan een slecht onderhouden 'Zweed'
uit 1993. Mijn 240 uit 1992 is goed onderhouden en roest ook. Alles is relatief. Je moet
gewoon goed opletten als je een auto koopt.
Antwoord
#6
Tot en met '85 was de kwaliteit van zowel Belgen als Zweden (van de auto's natuurlijk) minder goed.
Antwoord
#7
Geplaatst door: Belg
Tot en met '85 was de kwaliteit van zowel Belgen als Zweden (van de auto's natuurlijk) minder goed.

Volgens mij zijn juist 86 en 87 zeer slechte jaren geweest qua staal van Volvo.!.

Mijn 245 GLE uit Zweden was origineel en bijna roestvrij. Geen zout en rotzooi op de weg helpt. Maar het staal was ook zeker van een andere kwaliteit toendertijd.

Gerben: Weet je zeker dat je volvo niet toevallig recent is overgespoten en een hele slechte ondergrond heeft?

245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#8
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=6916.0
Antwoord
#9
De laatste serie ('90-'93) hebben af-fabriek een betere bescherming meegekregen van de holle ruimtes. Daarnaast zijn vanaf 1990 de voor- en achterruit verlijmd aangebracht i.p.v. in de raamrubbers gelegd zoals de modellen daarvoor. Dit heeft als resultaat dat er minder kans op roestvorming is in de raamsponningen. In de opgelegde raamrubbers (pre-1990) kan eerder regenwater blijven staan in de hoeken, met grotere kans op rotterij als dat achter de rubbers kruipt. Ik heb dat bij mijn Amazon ook gehad. Als je gaat voor de best beschermde bouwjaren zou ik daarom gaan voor een exemplaar vanaf modeljaar 1990 (gebouwd vanaf september 1989). Maar ook bij die laatste serie is de anti-roest coating inmiddels ook al minstens 17 jaar oud! Daarom heb ik mijn 245 Polar uit 1993 een ML-behandeling gegeven bij een specialistisch bedrijfje. Voor een schappelijk bedrag werden alle holle ruimtes (balken, dorpels, deuren, achterklep, motorkap etc.) voorzien van een verse laag ML. Dit spul blijft stroperig (wordt niet hard) en kruipt in alle naden en kieren zodat water (en dus roest) daar geen kans meer krijgen.Ook werden daar voor dat bedrag de dorpels in de zwarte anti-steenslag unterbodemschutz gezet. Dit alles voor 225,- incl. BTW +een verklaring op papier van de genoten behandeling. Daarnaast heb ik kunststof wielkasten bij de achterwielen ingebouwd, nadat ik de binnenkant van de wielkasten eerst met Dinitrol behandeld heb. Voorlopig zal mijn auto op die plekken niet meer roesten. Ik heb de auto ook bijna dagelijks nodig, dus ook met winterweer, vandaar dat ik gekozen heb te investeren in roest preventie. Ik kan dit iedereen aanraden die de auto buiten heeft staan en het hele jaar door gebruikt, de kosten van reparatie /lassen/spuiten van verroest/rot plaatwerk wegen mijns inziens niet op tegen een een preventieve anti-roestbehandeling.
Voorkomen is beter dan genezen.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#10
Dat vanZwede ne nBelgië is totale onzin.
Waarom?
De carrosseriedelen kwamen namelijk allemaal uit dezelfde fabriek (in Zweden!).
Alleen, en dat is al geschreven, sommige jaren werd er meer gerecycled staal gebruikt en dat was van mindere kwaliteit.
maar ook dat geldt voor beide landen uiteraard.
244 DL Sedan 1984
780 B280F 1986 (oudste rijdende originele NL)
740 Estate Turbo intercooler + 1990
C70 2.0T Convertible 2004
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Een vroege 240 of een late 240? Jeru 22 19.515 2 August 2015, 20:37
Laatste bericht: Scooby Doo
  Trekgewicht late 240's 1600 kilo? A_A 15 16.642 1 June 2015, 14:36
Laatste bericht: Rhino

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)