Berichten: 2.454
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Was een van die lelijke audi 100's in de 70-/80-er jrn niet een van de vooruitstrevendste auto's met de laagste cw waarde ???
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 11.646
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
in 1917 oid was er een Franse auto waar al stroomlijn in zat, beetje een druppel met raamkozijnen op spaakwielen, en die is vele jaren later in de windtunnel op een CW van 0,27 uitgekomen. Daar hebben we nu al die computers voor nodig...
Berichten: 1.304
Topics: 54
Lid sinds: Apr 2007
Funsdaf schreef:Als je het frontaal opervlakte van je auto wilt bepalen moet je je auto even door een muur heen rijden en daarna kijken hoeveel m2 het gat is.
Hahahaha maar speelt hier de snelheid ook niet een rol, denkende aan het tafelkleed op een goed gedekte tafel wegtrekken.
Groeten van Frans
Berichten: 643
Topics: 21
Lid sinds: Jan 2008
Dat is de wet van de traagheid
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Leuke sommetjes. Het vermogen volgt uit de eenvoudige formule : P = (Frol + Fmech + Flucht)*V. Om de wiel pk's te berekenen kunnen we de mechanische weerstand in assen e.d. en de rolweerstand even vergeten. De formule wordt dan : P=Flucht*V= 1/2*Cw*A*r*V*V*V
120 km/h is 33.3 m/s. Daarvoor is 1/2*0.45*2.10*1.225*33.3*33.3*33.3 = 21.4 kW nodig. Aandrijfverliezen zijn ca. 20% tussen wiel en DIN krukasvermogen, maal 1.2 is 25.7 kW, nog niet eenderde van het vermogen van de B230F.
180 km/h is 50 m/s, geeft 72.4 kW dus maal 1.2 is 86.8 kW, ongeveer het maximale vermogen!
Drie keer zoveel power nodig om 1,5 keer harder te rijden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969