Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Van versleten steunen gaat de motor niet schudden, eerder andersom. Schuddende motor sloopt je rubbers.
Onderstaande steun was prima tot ik even een boodschapje ging doen met half gestelde kleppen:
[img width=450 height=600]http://i685.photobucket.com/albums/vv219/marc1970/SteunLV050.jpg[/img]
Zoals je ziet zie je ook zonder kunst en vliegwerk wel hoe de steun er aan toe is, van onderaf heb je er goed zicht op. De rubbers kunnen op allerlei manieren verwrongen zijn en opbollen, scheurtjes rondom, geeft allemaal niks.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 121
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2008
Heb alles nu van alle kanten bekeken. En van dat buitenkant echt niets van te zien. Zaak is wel dat ik mijn kleppen snel gesteld heb. Dus vraag nog maar eens ( voor het laatst, als er niemand zin an heeft moet het garage worden. Is niet om knieperig te zijn, maar wil er graag iets van opsteken ) of er klepstel-gereedschap + hulp beschikbaar is, eventueel tegen vergoeding.
Wil overigens nog wel even weten waar ik evt een krik onder het blok kan zetten. Kan ik dat vrijdag nog even proberen.
244 DL '76
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Op zich vind het wel geinig om samen wat aan motoren te knutsen maar ik woon 130 km westwaarts.
Om te beginnen kan je de speling meten, koop een voelmaatje en haal het kleppendeksel eraf. Eerst alle moertjes eraf, dan een paar keer zijwaarts duwen, dan komt de pakking los en meest blijft-ie aan het deksel plakken en kan je hem er zonder scheuren afhalen.
Dan ga je eens kijken welke nokken omhoog staan (makkelijk zo'n bovenliggende nokkenas) en schuif je 0.3 maat eronder. Flink doorduwen want onder de nokvolger zit een rubber dempertje wat de speling verkleint en gemakkelijk valse metingen geeft. Gaat het echt niet neem je 0.25, gaat het makkelijk neem je 0.35, enzovoorts en zo verder.
Hier (op pag. 5) heeft iemand zich uitgeleefd met het fototoestel:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?...&start=100
Hier nog ÃÂ
ÃÂ
n dichter bij huis:
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=1385.0
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 121
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2008
Als het weer het toelaat ga ik vrijdag die klepspeling meten. Als ik de Haynes goed begrepen heb zou deze (inlaat en uitlaat) als volgt moeten zijn:
Koud: 0,46 mm
Warm: 0,40 mm
244 DL '76
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Daar is een heel schema voor met waarden voor (in en uitlaat hetzelfde):
controle koud/warm 0.30-0.40/0.35-0.45
stellen koud/warm 0.35-0.40/0.40-0.45
Warm is echt warm, niet na 5 minuten draaien. Voor LPG uitlaatkleppen kan je overal nog 0.05 mm bij optellen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2009
even aansluitend op deze discussie: kan iemand een tekening plaatsen van de klepstelsleutel ( maatvoering)? Ik heb nl een handige schoonvader die hem na kan maken maar heb dan wel de maten nodig.
gr peter
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Veel teveel dimensies. Het dingetje kost 70 euro, heb je zo terug verdiend en een feest om mee te werken ook nog.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 40
Topics: 13
Lid sinds: Mar 2008
Hallo,
Ik heb een heel handig tooltje. Zie foto's in bijgaand picasa album.
Dit is een soort wig die precies tussen de cups past. Het drukt de cups door de rand naar beneden waardoor je vervolgens de kleppen uit de cups kunt liften. Door het stukje ijzer in de 'krul' heb je een soort hefboom.
http://picasaweb.google.com/eric.quak/To...directlink
Gr.,
Eric
244 GL | B21A | '79 / 945 Turbo | B230FT | '92 / Range Rover | 200Tdi | '85
Berichten: 121
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2008
Heb de klepspeling gemeten. De voelermaat die ik gebruikt heb had intervallen van 0,05 mm (is dat normaal?). Ben alleen bij cilinder 1 zo netjes geweest om het (letterlijk) volgens het boekje te doen door de markering op de poelie en de stand van de rotor te gebruiken om zo het BDP te vinden. De rest heb ik gedaan op de manier zoals eerder in deze draad gelinkt is. De motor was lauwwarm.
Van voor naar achter:
U: ,20 !
I: ,35
U: ,25 !
I: ,30
U: ,20 !
I: ,45
U: ,40
I: ,45
Ik vraag me af of die kleine spelingen vaker voorkomen en of deze ook, net als te ruim gestelde kleppen, een schuddend blok tot gevolg hebben.
244 DL '76
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Het is het verschil tussen de kleppen onderling wat de motor laat schudden. Dus inlaat van 0.30 tot 0.45 is iets teveel (de controlewaardes van Volvo hebben 0.10 verschil), maar uitlaat van 0.20 tot 0.40 is zeker teveel.
Uiteraard komen kleine spelingen vaak voor want ze worden meestal vanzelf kleiner, niet groter.
Het schudden wordt nog erger van een te krappe stationair afstelling op LPG.
Volgende stap is de plaatjes van de mankerende kleppen eruit wippen om te meten hoe dik ze zijn, en dunnere plaatjes opzoeken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969