Berichten: 56
Topics: 7
Lid sinds: Jan 2007
Hoi Iedereen,
Heeft er iemand een goede tip om een vastgelopen zuiger uit de klauw te krijgen. Ik heb er zelf al 10bar op gezet maar zit muurvast. ook al ingespoten met wd40.
en er is een ontluchtingsnippel op datzelfde gedeelte van de klauw afgebroken. Heeft iemand daar nog tips voor op die eruit te krijgen zonder het schroefdraad te beschadigen.
Groeten, Jeroen
Jeroen van der Wijst
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
perslucht heeft geen zin. Heb ik ook al eens geprobeerd.
Het beste komen ze los door de remklauw opnieuw aan het remsysteem te koppelen van de auto maar niet zodanig dat hij in de schijf knijpt als je remt. Dus los laten hangen. Systeem afvullen op druk brengen en flink hard trappen en blijven trappen tot dat hij in een keer losschiet. Bij mij was het succesvol ooit op mn amazon, die ongeveer 10 jaar had stilgestaan destijds toen ik het moest uitvoeren.
Wat ook kan helpen voor als je er nog een griptang op krijgt: warm stoken met vlam (pas op voor brandwonden dus handschoenen aan!) en dan de hamer er even op laten tikken. Vervolgens met de griptang eruit draaien. Voila! Tenzij je geen houvast hebt...dan zou je toch moeten uitboren vrees ik.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 1.439
Topics: 22
Lid sinds: Oct 2006
De ontluchtingsnippel kun je er uit krijgen, door een net niet passend Torx bitje met de hamer rustig erin vast te slaan en dan met een bahco erop tegen de klok in te draaien.
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Zwarte Flirt schreef:De ontluchtingsnippel kun je er uit krijgen, door een net niet passend Torx bitje met de hamer rustig erin vast te slaan en dan met een bahco erop tegen de klok in te draaien.
Kijk, dat zijn de tips! Met deze tips MOET het lukken zou ik zeggen. Maar elders zag ik al dat je op zoek was naar een andere klauw.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
Twee brede schroevendraaiers tegen over elkaar onder de rand van de stofhoes op de zuiger zetten, en dan gelijkmatig druk uitoefenen.
Als je dit niet gelijkmatiog doet, breekt de rand.
Nachtje weken in Imal van te voren kan ook geen kwaad.
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Naar een vrachtwagen / landbouwmechanisatiebedrijf rijden, smeernippel in de leiding-aansluiting en een vetspuit er op.
Zelfs een beetje handvetspuit drukt met gemak een paar honderd tot wel 1000 bar.
Bovendien is vet veiliger dan perslucht, als een zuiger er met 10 bar uit komt mag je hopen dat hij niet uit de klauw schiet maar aan de "overkant" in de klauw opgevangen wordt.
Om te voorkomen dat de makkelijke kant er eerder uit perst eerst een constructie fabrieken waarmee je de gangbare zuiger tegenhoudt.
Uiteraard moet die constructie wel een flinke kracht kunnen hebben.
Berichten: 56
Topics: 7
Lid sinds: Jan 2007
Nou Ben al verder gekomen. Bedankt voor jullie reacties. Heb wel weer een ander probleem.
Die zuiger heb ik eruit gekregen met perslucht en rustig aan de achterkant te tikken met een hamer. die nippel ging niet. Die tip van die torx war ik zelf ook op gekomen. torx brak af!
Ik heb op de sloop een andere klauw gehaald en die gereviseerd. Alles weer perfect eronder gezet. remvloeistof met ongeveer 1 bar erin gespoten en ontlucht. alleen het probleem is nu dat hij geen druk opbouwd. Als ik de nippels achter open zet komt er wel vloeistof uit al ik het rempedaal half intrap. dus lijkt het erop dat mijn hoofdremcilinder wel goed is. of vergis ik me?
weten jullie hier iets op?
Groeten, Jeroen
Jeroen van der Wijst
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
waarschijnlijk dat er toch nog ergens lucht in het systeem zit
240 is best lastig goed te ontluchten
Volvo S70R B5234T4 M59
Berichten: 652
Topics: 28
Lid sinds: May 2008
Heb net ergens anders ook iets over ontluchten gezegd:
Als er nog lucht in je systeem achterblijft is dit vaak lastig omdat je de lucht door de leiding naar beneden dwingt.
Wellicht een simpele manier om de lucht eruit te krijgen:
Neem een oliespuit waar geen olie meer in zit, vul deze vervolgens met remolie en bevestig deze middels een benzineslangetje aan de nippel van de remklauw.
Je raadt het al: de nippel open en lekker de lucht naar boven persen. Je hoeft niet met z'n tweeën te zijn en de lucht kiest keurig zijn weg naar boven.
Wel even opletten dat je reservoir niet overloopt.............
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Berichten: 56
Topics: 7
Lid sinds: Jan 2007
Zoals je kon lezen heb ik de zuiger er al uit. Dat was niet gelukt met een fietspomp in dit geval. Ik heb een druk van 8 a 10 bar er op gezet en een trilling gegeven via een hamer. dus niet rammen maar rustig tikken en ging er steeds verder uit. Met een fietspomp zou het misschien wel lukken maar dan zit ie dus echt niet vast. deze zat min of meer vast geroest.
Klauwen zitten er al weer onder. probleem is nu mijn rempedaal dat te ver zakt. da;s waarschijnlijk de HCR.
Groeten, Jeroen
Jeroen van der Wijst