Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Project: Volvo 142 de Luxe
Zo het is begonnen: mijn grote volvo 142 project. Afgelopen weekend begonnen met het strippen en meteen al een hoop ellende (lees roest) tegen gekomen. Begonnen aan de achterkant en verder met het interieur. Het is me wel duidelijk geworden dat ik heel snel een lascursus moet gaan volgen.

Op mij blog kunnen jullie alles goed volgen: http://volvo142-deluxe.blogspot.com/

Next step is de voorkant (bumers/gril/schermen) eraf en het ontdoen van de onderkant van tectyl.

Mijn project: http://volvo142-deluxe.blogspot.com/ <br />Mijn rijdende klassieker: Volvo 164
Antwoord
Ik heb evt nog wel een hoeden"plank" Volgens mij ook in 2 delen gebroken dat wel...

Er staan 2 plaatjes dubbel op. Ik vind het nog wel meevallen met de roest, ik zie geen gaten.
Antwoord
Nou zeg, je bent echt niks gewend. Er is wel het ÃÂÃÂn en ander te schuren, verven en teren, en er is al eerder aan dat ding gelast (redelijk netjes ook nog), maar verder is-ie in topconditie.
Ik zou de bruine aanslag er af halen, dikke zink en menie erover en klaar. De reeds aanwezige gaatjes in de bodem moet je zien als afwatering.
Zie bijgaande foto ter inspiratie:
[Afbeelding: laswerkkl013.jpg]

De voorschermen gaan er heel makkelijk af, daaronder wil nog wel eens een plekje zitten (elk gat kleiner dan je hand is een meevaller) ter hoogte van de motorkapscharnieren.
Steek je licht eens op onder de auto, waar de achteras aan de carrosserie vastzit, bij de kriksteunen en bij de schokbrekers. Ook waar de vooras aan de balken zit is een mottig hoekje.
Alle tectyl weghalen is zonde van je tijd (en van de tectyl), alleen daar waar het krokant aanvoelt ga ik verder graven.

De auto van oma, wat een vondst. Mijn opa en oma hadden alleen maar een Volvo 66 te vergeven.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
DopdeDouwer schreef:Ik heb evt nog wel een hoeden"plank" Volgens mij ook in 2 delen gebroken dat wel...

Er staan 2 plaatjes dubbel op. Ik vind het nog wel meevallen met de roest, ik zie geen gaten.

die 2 lijken op elkaar idd, bij de ene zit de vloerbedekknig aan de voorkant er nog in ;-)
Mijn project: http://volvo142-deluxe.blogspot.com/ <br />Mijn rijdende klassieker: Volvo 164
Antwoord
Marc1970 schreef:Nou zeg, je bent echt niks gewend. Er is wel het ÃÂÃÂn en ander te schuren, verven en teren, en er is al eerder aan dat ding gelast (redelijk netjes ook nog), maar verder is-ie in topconditie.
Ik zou de bruine aanslag er af halen, dikke zink en menie erover en klaar. De reeds aanwezige gaatjes in de bodem moet je zien als afwatering.

De voorschermen gaan er heel makkelijk af, daaronder wil nog wel eens een plekje zitten (elk gat kleiner dan je hand is een meevaller) ter hoogte van de motorkapscharnieren.
Steek je licht eens op onder de auto, waar de achteras aan de carrosserie vastzit, bij de kriksteunen en bij de schokbrekers. Ook waar de vooras aan de balken zit is een mottig hoekje.
Alle tectyl weghalen is zonde van je tijd (en van de tectyl), alleen daar waar het krokant aanvoelt ga ik verder graven.

De auto van oma, wat een vondst. Mijn opa en oma hadden alleen maar een Volvo 66 te vergeven.

Hi Marc,

dank voor je opbeurende tekst :-) elk gat kleiner dan je hand is een meevaller

De achterschermen zijn daarentegen wel echt rot (foto's zal ik nog even plaatsen) Zijn die ook makkelijk te vervangen?? Zo te zien heb jij al wat ervaring. Big Grin Big Grin

Aangezien de auto nogal familiebanden waarde heeft wil ik het echt goed aanpakken en iet over een paar jaar er achter komen dat ik te laat ben. vandaar de tectyl weghaal suggestie....

Martijn
Antwoord
Ik heb gelukkig nog geen wielkastrand hoeven vervangen, ik ben niet zo bedreven in het strakmaken, hou me voornamelijk bezig met dorpels, balken, bodems en andere zaken die buiten het zicht blijven.
Als ik al iets aan de buitenkant doe hou ik het zo klein mogelijk. Bij de minste ongelijkheid begint plaatwerk te plooien en bobbelen, en voor je het weet sta je dagen te schuren en plamuren.

Hier is wel wat te vinden over wielbogen: http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...c=5801.120

De roest zit altijd op dezelfde plekken, waar nu nog geen roest zit gaat het de komende decennia ook niet meer roesten. Bovendien ben jij er als liefdevolle en attente verzorger altijd op tijd bij.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Ik heb gelukkig nog geen wielkastrand hoeven vervangen, .......

Hi Marc,

het op mjn blog de foto's van de achterwielkasten ook maar even live gezet. Zoals je ziet gaat daar ook nog wel wat werk inzitten
:-\
Antwoord
Dan plaats ik ze hier nog een keer live:

plaatje linkerkant

plaatje rechterkant

Dit valt opzich wel mee. Alleen schrijf je erbij dat je met een schroevendraaier hebt lopen peuren, dat zorgt er meestal voor dat er toch gaatje ontstaan.
Dit kan met polyester opgeknapt worden en aan de linkerkant meen ik daar ook vroegere restanten van te zien. De hele rand is wat whobbely.
Dus mocht je familie je sponsoren kan je er nieuwe wielranden in (laten) lassen, dan kunnen ze ook gelijk het achterste gedeelte van de dorpels meenemen.

Rechts ziet er nog wel redelijk uit; met een staalborstel is die nog wel te redden, achteraan een klein stukje repareren.
Antwoord
DopdeDouwer schreef:Dit valt opzich wel mee. Alleen schrijf je erbij dat je met een schroevendraaier hebt lopen peuren, dat zorgt er meestal voor dat er toch gaatje ontstaan.
Dit kan met polyester opgeknapt worden en aan de linkerkant meen ik daar ook vroegere restanten van te zien. De hele rand is wat whobbely.
Dus mocht je familie je sponsoren kan je er nieuwe wielranden in (laten) lassen, dan kunnen ze ook gelijk het achterste gedeelte van de dorpels meenemen.

Rechts ziet er nog wel redelijk uit; met een staalborstel is die nog wel te redden, achteraan een klein stukje repareren.

Hi Dop,

klopt dat het achter het linkerscherm ook al redelijk wobbelig (mooi woord in het nederlands :-)) is. Die sponsoring zal ik toch van mijn eigen werkgever moeten krijgen denk ik...Ben idd van plan om het nieuw in te lassen. ben denk ik toch meer perfectionist dan ik zelf had verwacht ???

Ik wil binnenkort een lascursus volgen en me dan verder ana dit project wagen.

Iemand ervaring met een goede/leuke lascursus?

Martijn
Antwoord
Ik ben ook nog op zoek (had het voor mijn verjaardag beloofd gekregen).
Die van rustbuster schijnt wel Ok te zijn.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  roest volvo 164 kees58 2 6.386 28 December 2015, 22:52
Laatste bericht: kees58
  mijn lang lopende roestoratie project van ons volvo 145 klaes 10 38.938 29 April 2014, 20:02
Laatste bericht: v700r
  Volvo 244 na 4 jaar weer terug gekocht cindyenroy 43 65.365 17 March 2014, 07:28
Laatste bericht: cindyenroy
  Volvo 244 GLE Boterbloem 14 21.443 23 June 2013, 13:20
Laatste bericht: kenneth94
  Handleiding / onderhoudsboekje volvo 740 2.3 GLE LNijhuis 2 7.206 15 October 2012, 13:40
Laatste bericht: LNijhuis
  Impressie van een aantal (deel) restauraties Volvo-Boudewijn. boudewijn 11 11.046 3 November 2008, 19:15
Laatste bericht: Black Moose

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: