17 July 2009, 23:38
Na een succesvolle vervanging van de grote klok met een ietwat verkleurde toerenteller werd het tijd voor een wat groter project: het plaatsen van een een op-LPG-onderbouw-voorbereide trekhaak. Voor een leuke prijs in Woudenberg een exemplaar opgehaald, instructies gekregen, zakje met bouten en moeren, en een nieuwe stekker met snoer erbij.
De eerste uitdaging: bumper en onderbumper (hoe heet zo'n ding?) verwijderen. Ging op zich vlotjes, maar begin me wel een beetje zorgen te maken of ik al die in het rond springende klipjes ooit nog eens terug zou kunnen plaatsen. Maar dat was een zorg voor later. De avond was kort, dus was ik genoodzaakt om 2 dagen met een lelijke kont rond te rijden...
Bij het plaatsen van de trekhaak bleek het trekoog in de weg te zitten. Tja, en er was mij niet verteld dat die verwijderd moest worden, en als leek ga je niet zomaar iets doen, toch?! Maar oke, na een telefoontje, was dat ook weer duidelijk. Helaas bleken de meegeleverde bouten voor de achterkant te kort. Moest ik nog een dagje met zo'n achterwerk rondrijden. Wel weer leuk om in van die speciale zaakjes terecht te komen waarvan ik het bestaan niet wist, omdat het nu eenmaal geen bouten zijn die je op de hoek bij de Gamma oid kunt kopen.
Gisteren was ik er helemaal klaar voor: spulletjes compleet, trekhaak een beetje bij gebogen omdat ie niet precies voor de gaatjes zat... Toen bleek dat de moer die in de balk gelast zit, scheef zat en niet netjes recht voor de bout kon worden gezet... Een hoewel ik wist dat een bout die scheef in een moer zit nooit en te nimmer goed zal komen, bleef ik toch doordraaien.... De kenners weten waarschijnlijk het effect al: de laspunten van de moer begaven het... Daar zat ik dan met een bout, muurvast in een moer, waar ik niet bij kon komen... Gelukkig zat de trekhaak zelf er nog niet op!
Vandaag de kop van de bout afgeslepen en van bovenaf de rest, ja, met de moer dus, door het net te kleine gat van de balk geslagen...
En dat lukte en ik was opgelucht. Met de nieuwe bout de klus toch nog netjes af kunnen maken. En ik moet zeggen: ben er toch wel trots op dat ik dit heb gedaan. Op naar de volgende klus!
![[Afbeelding: IMG_2152.JPG]](http://lh3.ggpht.com/_toBkyfw0pWU/SmDqNss48lI/AAAAAAAAD54/mY0W9F9Lhs4/s512/IMG_2152.JPG)
De afgeslepen kop van de bout
![[Afbeelding: IMG_2153.JPG]](http://lh4.ggpht.com/_toBkyfw0pWU/SmDqORdKhGI/AAAAAAAAD58/Jd8SbdPw0ek/s400/IMG_2153.JPG)
Het net te kleine gat met de moer
![[Afbeelding: IMG_2155.JPG]](http://lh5.ggpht.com/_toBkyfw0pWU/SmDqO49NYqI/AAAAAAAAD6A/vtKmiohy_-k/s400/IMG_2155.JPG)
Zat inderdaad wel een beetje scheef, zeg...
![[Afbeelding: IMG_2156.JPG]](http://lh3.ggpht.com/_toBkyfw0pWU/SmDqPCWqL3I/AAAAAAAAD6E/aLbuZnmRrR8/s400/IMG_2156.JPG)
Het effect van het verwijderen van de bout met moer
![[Afbeelding: IMG_2158.JPG]](http://lh3.ggpht.com/_toBkyfw0pWU/SmDqP6czdAI/AAAAAAAAD6I/urJSuwGFwbM/s512/IMG_2158.JPG)
Daar is ie dan, zo'n lelijke, doch authentieke trekhaak!
De eerste uitdaging: bumper en onderbumper (hoe heet zo'n ding?) verwijderen. Ging op zich vlotjes, maar begin me wel een beetje zorgen te maken of ik al die in het rond springende klipjes ooit nog eens terug zou kunnen plaatsen. Maar dat was een zorg voor later. De avond was kort, dus was ik genoodzaakt om 2 dagen met een lelijke kont rond te rijden...
Bij het plaatsen van de trekhaak bleek het trekoog in de weg te zitten. Tja, en er was mij niet verteld dat die verwijderd moest worden, en als leek ga je niet zomaar iets doen, toch?! Maar oke, na een telefoontje, was dat ook weer duidelijk. Helaas bleken de meegeleverde bouten voor de achterkant te kort. Moest ik nog een dagje met zo'n achterwerk rondrijden. Wel weer leuk om in van die speciale zaakjes terecht te komen waarvan ik het bestaan niet wist, omdat het nu eenmaal geen bouten zijn die je op de hoek bij de Gamma oid kunt kopen.
Gisteren was ik er helemaal klaar voor: spulletjes compleet, trekhaak een beetje bij gebogen omdat ie niet precies voor de gaatjes zat... Toen bleek dat de moer die in de balk gelast zit, scheef zat en niet netjes recht voor de bout kon worden gezet... Een hoewel ik wist dat een bout die scheef in een moer zit nooit en te nimmer goed zal komen, bleef ik toch doordraaien.... De kenners weten waarschijnlijk het effect al: de laspunten van de moer begaven het... Daar zat ik dan met een bout, muurvast in een moer, waar ik niet bij kon komen... Gelukkig zat de trekhaak zelf er nog niet op!
Vandaag de kop van de bout afgeslepen en van bovenaf de rest, ja, met de moer dus, door het net te kleine gat van de balk geslagen...
En dat lukte en ik was opgelucht. Met de nieuwe bout de klus toch nog netjes af kunnen maken. En ik moet zeggen: ben er toch wel trots op dat ik dit heb gedaan. Op naar de volgende klus!
De afgeslepen kop van de bout
Het net te kleine gat met de moer
Zat inderdaad wel een beetje scheef, zeg...
Het effect van het verwijderen van de bout met moer
Daar is ie dan, zo'n lelijke, doch authentieke trekhaak!
Volvo V70 (2001)
Volvo 940 (1997) Peugeot 205 (1997) Volvo 240 Estate (1986) Porsche 924 (1983)
Volvo 940 (1997) Peugeot 205 (1997) Volvo 240 Estate (1986) Porsche 924 (1983)