Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Uitlaatroest..
Vandaag de middendemper vervangen en een gaatje in de voorpijp dicht laten lassen. Helaas kan ik dat zelf niet..)
Bij vervanging van een andere demper was mij ook al wel eens opgevallen dat zo'n demper er best nog wel goed uitziet. Op de lasaansluiting demper/aansluitbuis gaat het mis. Daar zie je ook de eerste roest verschijnen.

Zou het zinvol zijn die lasnaden preventief te behandelen en reeds roestende naden met een anti-roestmiddel in te smeren?
Antwoord
Die middendemper gaat altijd achteraan omdat daar het "scharnierpunt" van de uitlaat zit. Staal wat onder druk staat en/of continu buigt roest nog harder. Het is ook nog eens het laagste punt (condens). Ik heb daarom een stukje ijzer schuin over het "buigpunt" heen gelast, dit is tot nu toe een rendabele investering geweest.
[Afbeelding: beugeltje.jpg]

Ik heb me voorgenomen nooit meer een uitlaat te vervangen, daarvoor ik heb een lasapparaat. Van buitenaf smeren heeft nauwelijks zin. Ik heb er wel eens over gedacht preventief een gaatje te boren onderin de dempers.

Voor een Walker uitlaat doet-ie het nog best. Dan de achterste demper onder mijn ma's Peugeot, de aansluitflens is gietijzer en de demper zelf plaatstaal, iedere kleuter weet dat dat nooit lang aan elkaar blijft zitten. Dus elk jaar haal ik dat ding er onderuit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)