Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
automatische nivomats aan vervanging toe?
Ik stel even een vraag in naam van een andere Belgische Volvofreak, die (nog? ;D ) niet op dit forum is geregistreerd.

Hij rijdt met een volvo estate glt uit de jaren negentig (b200f). Een prachtwagen, overigens, verkeert in heel mooie conditie!
Deze is uitgerust met volautomatische nivomats. Dus niet te regelen via knoppen op het dashboard, maar past zich automatisch aan de lading aan. Nu, recent is geconstateerd dat de schokdemper linksachter lekt.

Hij moet dus op zoek naar vervanging en/of een andere (goedkopere?) oplossing.

Vervangen door een nieuw (tweedehands) stel volautomatische nivomats is een optie, maar die zouden a. moeilijk te vinden zijn en b. duur. Is dat zo?

Of: vervangen door een ander, goedkoper systeem?

Zijn garagist denkt er het volgende over:
Citaat:Wat hij zou willen doen is een goedkoper type schokdemper nemen dat met een combinatie van oliedruk en luchtdruk werkt. Voor die luchtdruk zou hij zelf iets moeten fabriceren.

Iemand daar ervaringen mee? Zijn er andere / goedkopere opties voor automatische nivomats?

En vervangen door 'gewone' schokdempers?

Jullie zien het.. op zoek naar ervaringen van andere volvorijders met nivomats en mogelijke alternatieven. Ik hoor het graag!
Alvast bedankt Smile
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
De genoemde combinatiedemper is o.a. de Monroe RideLeveler. Ik heb ze er ook onder zitten en mij bevallen ze prima. Ik heb nog de "goedkope" oplossing, dus geen compressor en het paneeltje op het dashboard, maar gewoon met een hogedruk fietspomp die dingen op spanning bij belading. Dat overigens zo gebeurd is. Kosten zijn redelijk, ik heb ze zonder enig prijsvergelijk bij de lokale automaterialenzaak gekocht voor €275,-. Zaten ze er nog niet onder, houd er dan rekening mee dat er nog luchtslangetjes naar een punt geleid moeten worden vanwaar de dempers op druk of afgelaten kunnen worden. Die worden overigens keurig met de dempers meegeleverd, inclusief een manometertje en ventiel. Alles compleet dus om het er werkend in te bouwen. Beetje handig? 2 uur werk.
Nieuwe NivoMats schijnen idd redelijk onbetaalbaar te zijn. Ik heb er dus niet eens naar gekeken. Tweedehands Nivomats zou voor mij geen optie zijn. Dempers zijn slijtagedelen en je moet maar afwachten wat je krijgt en hoe lang ze nog mee kunnen.

Vervangen door gewone dempers is, als er niet regelmatig (fors) beladen wordt gereden zeker een goede en beslist goedkopere oplossing.

Oh, ja: Er is voldoende leesstof op dit forum te vinden over de Monroe's.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Pas geleden heb ik nieuwe monroe ride levelers gemonteerd.
Ik heb een compressortje en knopjes op het dashboard maar het gaat ook zonder. Je kunt ze dan zelf met een compressor oppompen of even bij het tankstation langs voor wat lucht.

Bij GB-carparts heb je twee zulke dempers voor €250 incl btw en verzenden.

Die sachs nivomat kosten zeker het dubbele.
Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord
240estate schreef:Pas geleden heb ik nieuwe monroe ride levelers gemonteerd.
Ik heb een compressortje en knopjes op het dashboard maar het gaat ook zonder.
Ik heb nieuwe van de 740 aangepast, vervolgens de orginele 240knop aangesloten op een 12v Aldi pompje. Werkt al 3 jaar uitstekend... Tongue 8)
[img][/img]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  nivomats? of gewone shocks? hun 3 5.343 12 December 2013, 23:23
Laatste bericht: hun
  nivomats herkennen ??? aernout 10 8.839 29 October 2011, 07:33
Laatste bericht: 242-turbo
  verlagen achterkant V70 voorzien van nivomats veezeventig 4 6.033 23 September 2008, 18:39
Laatste bericht: veezeventig
  alternatief voor loadadjusters/nivomats Grey240Polar 1 3.381 13 April 2006, 21:38
Laatste bericht: John242

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)