Topics: 33
Wie kan me wat advies geven over het vervangen van (in het bijzonder) de voorveren van mijn 144?
Het is voor mij de eerste keer. Ik heb een setje veerklemmen maar ik heb begrepen er weinig ruimte is tussen de voorwielophanging om ze tussen te wurmen. En aangezien ik geen zin heb ik een veer in mijn gezicht of door de loods maar even een nieuwe topic.
Topics: 176
Heb zelf een 245, dus wellicht dat het bij een 144 compleet anders zit, maar het lijkt mij dat de hele veerpoot los moet en dan de veerspanners zetten op de veer.
Zie ook een compleet fotoverslag van het vervangen van voorveren bij een 245
How to change front springs/shocks
Misschien heb je er iets aan.
Topics: 82
Ik heb wel eens een onderste wielarm vervangen onder een 145, waarbij ook de veer los kwam, en ik kan me niet herinneren dat het ingewikkeld of gevaarlijk was.
Als je de stabi, schokbreker (twee boutjes onderaan) en onderste fuseekogelmoer loshaalt drukt de veer de onderste wielarm bijna vanzelf van de fusee af (andersom, de veer drukt de fusee uit het wielnaafgebeuren).
De veer valt er dan zo uit (als je de reuzebout door de wielarm iets lost zodat de wielarm naar beneden kan klappen).
De constructie is vergelijkbaar met de Amazon, niet de 240.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 163
Is inderdaad heel anders:
Een 140 is zeer sportief ontworpen die heeft namelijk "ongeveer" netzoals een formule1 wagen dubbele whisbones/triangels.
;D
edit: knipoogje toegevoegd
Ze zitten eronder.
Wat een verschil! Ik had dit veel eerder moeten doen.
Het kostte wat tijd maar was verder goed te doen. Ik had meer moeite met de achterkant dan met de voorkant. Achter zat alles een stuk vaster en de Bilsteins gingen er niet zomaar op. Ik heb de onderste bevestigingsbout (van de originele dempers) in de rubbers van de Bilstein dempers moeten persen. Dat was alles eigenlijk. Verder een bolt-on systeem.
Ik ben wel benieuwd naar wat fototjes van het resultaat.
Welke veren en dempers heb je precies (en waar) gekocht?
Ik maak wel wat foto's binnenkort.
Ik heb er Bilstein dempers onder geschroefd. Achter de Bilstein Sport dempers. Met verlagingsveren. Voor 4 cm achter 3. Gevonden op Marktplaats. Een dempers en veren voor 300 euro. Nauwelijks gebruikt (en dat was te zien, de rubbers zijn als nieuw)
nice! En vooraan heb je normale bilsteins?
Ja, ik geloof het wel.
Kijk maar op de Bilstein website. Daar zijn voor een '69 144s 2.0 alleen de achterdempers als Sport te krijgen (met die lichtblauwe moffen). De voordempers zijn het zelfde.
Ok, die zullen trouwens wel het zelfde zijn als de 240; volgens mij verschillen de 240 en 140 aan de achterkant nauwelijks.