Topics: 33
Ik heb het idee dat er door de vorige eigenaar aan de turbodruk is geschroefd.
De stand van de drukmeter staat (met motor uit) exact op grens van geel naar rood en bij stationair lopen staat ie op een kwart van het gele, als ik rij en trap het gas een beetje in schiet ie erg snel naar het rooie, en ver in het rooie....
Ik heb vervolgens de turbodruk 4 gangen terug geschroeft, maar hielp nog niet veel, de wastegate zit naar mijn weten niet vast. Het rare was alleen dat de verzegeling nog om de turbo zat...
Hoe verder?
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Topics: 44
dit ligt zeker niet aan je turbo zelf het zit in het klokje als de motor af staat en de meter geeft dan geel/rood aan wil zeggen dat ie veel druk in het inlaatspruitstuk heeft dit kan natuurlijk nooit dus waarschijnlijk is het naaldje van de meter verdraait of verbogen
mischien kun je hem uit elkaar halen en het naaldje er af pakken en op de scheiding zwart/geel terug zetten of op zoek gaan naar een andere turbodruk meter
Volvo S70R B5234T4 M59
Topics: 28
hallo
die naald staat in het midden zeg maar.
als je stat. draait heb de turbo geen druk maar wel een vacuum in het spruitstuk.
dus zuigt hij aan het naaldje. (gaat hij naar links).
als je gas geeft en de turbo gaat druk opbouwen dan gaat die meter naar het gele / rode gedeelte.
hier is dus nix mis mee.
het metertje kan ook stuk zijn , en ieder metertje zal ook anders reageren.
als je duidelijkheid wilt hebben zet er dan een drukmetertje op dat je kunt zien wat je druk precies is.
is dit rond de 0.7 bar is dit ok.
je loodje zat er nog op dus moet je er vanuit gaan dat er nog nooit aan gedraait is.
ga nu niet lopen draaien aan je waste-gate , voordat je weet wat er aan de hand is.
als je de waste-gate te slap zet , komt deze te vlug open, en heb je druk te kort voor een goeie verbranding omdat de turbo niet op toeren komt.
als je wilt kijken als je waste-gate goed werkt
zet dan het drukmeterje op een t-stuk en zet op het slangetje druk met een comp.
en kijk wanneer de waste-gate reageerd bij welke druk.
Topics: 32
En geen 10 bar erop zetten!!!

hock:
VOLVO 945 2.3 i aut. '92<br />SAAB 99 GL 2.0i '84<br />www.adopteereendog.nl<br />
![[Afbeelding: cooltext34912265.gif]](http://img.photobucket.com/albums/v391/jautew/cooltext34912265.gif)
<br />Een groot acteur kan u tot tranen bewegen. Maar dat kan een automonteur ook
ook als ik doortrek hoor ik een geratel/getik...net alsof er een hitteschiltje rammelt o.i.d. Nou hoorde ik van een vriend dat dit ook het pingelen kon zijn....heeft dat ook weer met de turbodruk te maken?
nope , maar dat doet de turbo toch ook niet?
maar het is idd een vermelding waard , john.
oef , doe voorzichtig lukas.
laat er iemand naar kijken als je er zelf niet echt handig mee bent.
je heb zo maar een hoop schade mocht het pingelen wezen.
pingelen/detoneren , lijkt op een hand steentjes op je zuiger.
een heel fijn ratelend geluid.
geef eens meer info.
wanneer het begint en zo.
heb hij het altijd met optrekken of af en toe.
wat is je benzine verbruik?
rookt de motor , zo ja dan zwart of blauw.
Over het verbruik kan ik nog weinig zeggen..ik heb um net een week en heb pas 1 keer de tank volgegooid. Qua roken doet ie heel af en toe maar dat geloof ik ook wel als je mijn verhaaltje van 'vla int blok' hebt gelezen.
het geluid herken ik wel een beetje wat je omschreef. Kan dat pingelen verder een kwestie zijn van afstellen.
krijgt ie trouwens bij pingelen teveel of teweinig brandstof?
een te kort
dus doe voorzichtig.
je verbranding word te heet.
benz. heeft een koelende functie bij de verbranding.
bij pingelen gaat hij voor de vonk al ontbranden.
krijg je een ongecontroleerde verbranding die alles verbrand.
Ik merk trouwens ook dat bij lage snelheid en een laag toerental de auto een beetje onrustig is...niet dat ie stottert maar toch wel een beetje met hokken en stoten vooruit komt....dit dus alleen bij lage snelheden. Ik weet het, een beetje een vage omschrijving misschien dat het wat meer duidelijkheid bied