Berichten: 288
Topics: 31
Lid sinds: Aug 2007
Citaat:5 cylinder: D5 of T5 er in
Ik heb ergens eens gehoord dat een D5 niet gaat lukken ivm al de electronica die aan de motor is verbonden. Motor electronica van de D5 is verbonden met al de andere electronica en is dus moeilijk om het uit te puzzelen.
Zou anders ook wel heel leuk speelgoed zijn --> 220pk en 500nm
245 GL => B230F aka De Rooie
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
simplicity schreef:Citaat:5 cylinder: D5 of T5 er in
Ik heb ergens eens gehoord dat een D5 niet gaat lukken ivm al de electronica die aan de motor is verbonden. Motor electronica van de D5 is verbonden met al de andere electronica en is dus moeilijk om het uit te puzzelen.
Zou anders ook wel heel leuk speelgoed zijn --> 220pk en 500nm
klopt, dat is heel erg verweven met de rest van de wagen. Zelfde voor T5 etc van na '98 ongeveer. Startonderbreker, ABS, cruise, versnellingsbak, vanalles zit er aan.
Maar er zijn voor benzine motoren relatief goedkoop aftermarket ECU's te koop waarmee je een T5 wel aan het lopen krijgt. Maar voor Diesel zijn deze aftermarket dingen erg erg duur en veel minder makkelijk te vinden. Of je moet een Penta aansturing nemen (D5 blok ligt ook in boten ;D)
Of de nieuwe D5, 3e generatie. biturbo-204pk-420NM ongechipt.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Leuk !
Een nieuw "we gaan het doen" topic.
Een 6 pitter ziet er als goed te doen uit. Een 5 pitter brengt wat meer technische probleempjes met zich mee qua aansturing. Er zijn maar weinig systemen die lekker overweg kunnen met een 5 pitter. Niet alleen de ontsteking is lastig. Het on-even nummer is vervelend. Dus eigenlijk wil je een 5 pitter sequentieel gaan sturen en dan kom je op de duurdere doosjes uit.
Ik denk eigenlijk dat een 6-cilinder dan de leukste keuze is. Helemaal als je een T6 motor te pakken zou kunnen krijgen. Maar een 3.0 24V is al een hele leuke om mee te beginnen. Omdat je er al een hebt liggen kan je dus meteen de 5 cilinders afschrijven. Een 6 cilinder is weer een "normale" motor waarbij we de cilinders gemakkelijk kunnen delen en hier kunnen we weer prima met de meest eenvoudige motormanagement systemen (MegaSquirt, KdFi, Adaptronic) goed mee uit de voeten.
Vergis je niet in het gewicht van een Diesel. Het koppel mag dan wel leuk zijn, het blok is dusdanig zwaar dat de 200 een stuk minder prettig zal sturen. Zal meer onderstuur gaan vertonen.
Overigens draait er al wel een Diesel op Adaptronic. Maar da's nog in test-fase. Er moet nog aangepaste firmware komen.
Een her-keuring bij de RDW is niet eens noodzakelijk. Bij de APK hoeft men niet meer te letten op het aantal cilinders. Met 200PK blijft de 240 nog binnen de "opvoergrens". Het vermogen is eigenlijk maar weinig toegenomen ten opzichte van de sterkst geleverde 240 met B21ET motor.
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Een D5 weegt niet echt meer dan een redblock. 185kg voor alles. Nu de nieuwe Biturbo mss iets meer, maar het gaat om gewicht dat met het verplaatsen van de accu en de ruitensproeiertank etc naar de achterkant grotendeels te compenseren is.
zoals je zegt, het blijft binnen de grens van de B21ET etc qua vermogen, volvo heeft in enkele landen zelfs een vermogen tot 220 pk vrijgegeven met de juiste remmen (de gewone geventileerde). Als je een dergelijk papier kunt voorleggen aan de RDW kan dat het wel waard zijn. kan problemen voorkomen mocht er eens een ernstig ongeluk gebeuren (boetes die niet mis zijn heb ik begrepen).
meer info oa:
http://www.nurburgring.nl/forum/viewtopic.php?t=3544
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 478
Topics: 5
Lid sinds: Mar 2008
Bozzma schreef:Een her-keuring bij de RDW is niet eens noodzakelijk. Bij de APK hoeft men niet meer te letten op het aantal cilinders. Met 200PK blijft de 240 nog binnen de "opvoergrens". Het vermogen is eigenlijk maar weinig toegenomen ten opzichte van de sterkst geleverde 240 met B21ET motor.
Als je een auto ook daadwerklijk wilt gebruiken is dit ZEER dom om te zeggen. Ik snap niet dat je er dan nog de straat mee op durft.
De APK is geen probleem, de verzekeringsmaatschappij etc. wel.
De boetes die ik gezien heb lopen op tot ââ¬30.000,- en nog heel wat uurtjes taakstraf. En de verzekering vergoed niets. Kun je misschien de rest van je leven gaan betalen, omdat je te lui was om een geldig kentekenbewijs te krijgen.... slim hoor.
760 | Groen | Snel
@flip_21; dus als jij strax 280pk gaat maken (die kant wilde je op als ik me niet vergis), dan geef je dat braaf aan bij de RDW ? inclusief de uitdraai van de rollenbank?
Zo ja, dan wens ik jouw echt afgrijselijk veel succes om dat op kenteken te krijgen met dat vermogen.
En aangezien jouw leeftijd (geen idee hoeveel jaar je al schade vrij rijd maar ik gok 0 of 1) wens ik je nog veeeeeel meer succes het zaakie dan verzekerd te krijgen.
En ALS je het al verzekerd krijgt (zelfs met 200pk) dan betaal je je werkelijk waar arm.
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Jelmar schreef:@flip_21; dus als jij strax 280pk gaat maken (die kant wilde je op als ik me niet vergis), dan geef je dat braaf aan bij de RDW ? inclusief de uitdraai van de rollenbank?
Zo ja, dan wens ik jouw echt afgrijselijk veel succes om dat op kenteken te krijgen met dat vermogen.
En aangezien jouw leeftijd (geen idee hoeveel jaar je al schade vrij rijd maar ik gok 0 of 1) wens ik je nog veeeeeel meer succes het zaakie dan verzekerd te krijgen.
En ALS je het al verzekerd krijgt (zelfs met 200pk) dan betaal je je werkelijk waar arm.
het er in zetten van de 200 pk motor, dat keuren, dat is bij de RDW niet echt moeilijk. met de juiste documenten (mbt motor) is het niet meer dan een geluidstest en technische keuring. Kost wat maar dan is het ook officieel.
Hoe het zit met meer power later weet ik niet zeker. Volgens mij doen ze er niet al te moeilijk over (wat ik van enkele mensen gehoord heb). Bijv chiptuning, daarvoor gaan mensen ook niet naar de rdw om om te keuren etc, en daarmee rijden heel wat mensen mee rond. Natuurlijk is er meer in de planning dan alleen een chippie.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 478
Topics: 5
Lid sinds: Mar 2008
Jelmar schreef:@flip_21; dus als jij strax 280pk gaat maken (die kant wilde je op als ik me niet vergis), dan geef je dat braaf aan bij de RDW ? inclusief de uitdraai van de rollenbank?
Zo ja, dan wens ik jouw echt afgrijselijk veel succes om dat op kenteken te krijgen met dat vermogen.
En aangezien jouw leeftijd (geen idee hoeveel jaar je al schade vrij rijd maar ik gok 0 of 1) wens ik je nog veeeeeel meer succes het zaakie dan verzekerd te krijgen.
En ALS je het al verzekerd krijgt (zelfs met 200pk) dan betaal je je werkelijk waar arm.
Mocht ik die 280 pk halen...

We gaan eerst eens met het standaard blok rijden. Ik ga niet meteen al dingen veranderen.
Gaat er om dat je verzekering en de RDW weten dat er een ander blok in zit en dat goed is ingebouwd. Er rijden al zoveel gechipte auto's rond.. ik wil gewoon dat ze weten wat er in zit.
En jij hebt dadelijk ook meer vermogen, nietwaar?
Ik geef het gewoon door aan de verzekering. Als de RDW het goedkeurd is het met de verzekring ook niet zo'n probleem.
760 | Groen | Snel
De verzekering wordt misschien geen probleem. Je wordt echter wel enorm beperkt in het aantal verzekeringsmaatschappijen wat met jou in zee wil. De verzekeringsmaatschappijen die het wel willen zullen jou iedere maand flink premie laten betalen.