Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B6304 conversie (3.0 24V met 204PK in een 245)
Citaat:5 cylinder: D5 of T5 er in

Ik heb ergens eens gehoord dat een D5 niet gaat lukken ivm al de electronica die aan de motor is verbonden. Motor electronica van de D5 is verbonden met al de andere electronica en is dus moeilijk om het uit te puzzelen.
Zou anders ook wel heel leuk speelgoed zijn --> 220pk en 500nm
245 GL => B230F  aka De Rooie

Antwoord
simplicity schreef:
Citaat:5 cylinder: D5 of T5 er in

Ik heb ergens eens gehoord dat een D5 niet gaat lukken ivm al de electronica die aan de motor is verbonden. Motor electronica van de D5 is verbonden met al de andere electronica en is dus moeilijk om het uit te puzzelen.
Zou anders ook wel heel leuk speelgoed zijn --> 220pk en 500nm

klopt, dat is heel erg verweven met de rest van de wagen. Zelfde voor T5 etc van na '98 ongeveer. Startonderbreker, ABS, cruise, versnellingsbak, vanalles zit er aan.
Maar er zijn voor benzine motoren relatief goedkoop aftermarket ECU's te koop waarmee je een T5 wel aan het lopen krijgt. Maar voor Diesel zijn deze aftermarket dingen erg erg duur en veel minder makkelijk te vinden. Of je moet een Penta aansturing nemen (D5 blok ligt ook in boten ;D)
Of de nieuwe D5, 3e generatie. biturbo-204pk-420NM ongechipt.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Leuk !

Een nieuw "we gaan het doen" topic.

Een 6 pitter ziet er als goed te doen uit. Een 5 pitter brengt wat meer technische probleempjes met zich mee qua aansturing. Er zijn maar weinig systemen die lekker overweg kunnen met een 5 pitter. Niet alleen de ontsteking is lastig. Het on-even nummer is vervelend. Dus eigenlijk wil je een 5 pitter sequentieel gaan sturen en dan kom je op de duurdere doosjes uit.

Ik denk eigenlijk dat een 6-cilinder dan de leukste keuze is. Helemaal als je een T6 motor te pakken zou kunnen krijgen. Maar een 3.0 24V is al een hele leuke om mee te beginnen. Omdat je er al een hebt liggen kan je dus meteen de 5 cilinders afschrijven. Een 6 cilinder is weer een "normale" motor waarbij we de cilinders gemakkelijk kunnen delen en hier kunnen we weer prima met de meest eenvoudige motormanagement systemen (MegaSquirt, KdFi, Adaptronic) goed mee uit de voeten.

Vergis je niet in het gewicht van een Diesel. Het koppel mag dan wel leuk zijn, het blok is dusdanig zwaar dat de 200 een stuk minder prettig zal sturen. Zal meer onderstuur gaan vertonen.

Overigens draait er al wel een Diesel op Adaptronic. Maar da's nog in test-fase. Er moet nog aangepaste firmware komen.

Een her-keuring bij de RDW is niet eens noodzakelijk. Bij de APK hoeft men niet meer te letten op het aantal cilinders. Met 200PK blijft de 240 nog binnen de "opvoergrens". Het vermogen is eigenlijk maar weinig toegenomen ten opzichte van de sterkst geleverde 240 met B21ET motor.

BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Een D5 weegt niet echt meer dan een redblock. 185kg voor alles. Nu de nieuwe Biturbo mss iets meer, maar het gaat om gewicht dat met het verplaatsen van de accu en de ruitensproeiertank etc naar de achterkant grotendeels te compenseren is.

zoals je zegt, het blijft binnen de grens van de B21ET etc qua vermogen, volvo heeft in enkele landen zelfs een vermogen tot 220 pk vrijgegeven met de juiste remmen (de gewone geventileerde). Als je een dergelijk papier kunt voorleggen aan de RDW kan dat het wel waard zijn. kan problemen voorkomen mocht er eens een ernstig ongeluk gebeuren (boetes die niet mis zijn heb ik begrepen).

meer info oa: http://www.nurburgring.nl/forum/viewtopic.php?t=3544
Antwoord
Bozzma schreef:Een her-keuring bij de RDW is niet eens noodzakelijk. Bij de APK hoeft men niet meer te letten op het aantal cilinders. Met 200PK blijft de 240 nog binnen de "opvoergrens". Het vermogen is eigenlijk maar weinig toegenomen ten opzichte van de sterkst geleverde 240 met B21ET motor.

Als je een auto ook daadwerklijk wilt gebruiken is dit ZEER dom om te zeggen. Ik snap niet dat je er dan nog de straat mee op durft.
De APK is geen probleem, de verzekeringsmaatschappij etc. wel.

De boetes die ik gezien heb lopen op tot €30.000,- en nog heel wat uurtjes taakstraf. En de verzekering vergoed niets. Kun je misschien de rest van je leven gaan betalen, omdat je te lui was om een geldig kentekenbewijs te krijgen.... slim hoor.
760 | Groen | Snel
Antwoord
@flip_21; dus als jij strax 280pk gaat maken (die kant wilde je op als ik me niet vergis), dan geef je dat braaf aan bij de RDW ? inclusief de uitdraai van de rollenbank?

Zo ja, dan wens ik jouw echt afgrijselijk veel succes om dat op kenteken te krijgen met dat vermogen.
En aangezien jouw leeftijd (geen idee hoeveel jaar je al schade vrij rijd maar ik gok 0 of 1) wens ik je nog veeeeeel meer succes het zaakie dan verzekerd te krijgen.

En ALS je het al verzekerd krijgt (zelfs met 200pk) dan betaal je je werkelijk waar arm.
Antwoord
Jelmar schreef:@flip_21; dus als jij strax 280pk gaat maken (die kant wilde je op als ik me niet vergis), dan geef je dat braaf aan bij de RDW ? inclusief de uitdraai van de rollenbank?

Zo ja, dan wens ik jouw echt afgrijselijk veel succes om dat op kenteken te krijgen met dat vermogen.
En aangezien jouw leeftijd (geen idee hoeveel jaar je al schade vrij rijd maar ik gok 0 of 1) wens ik je nog veeeeeel meer succes het zaakie dan verzekerd te krijgen.

En ALS je het al verzekerd krijgt (zelfs met 200pk) dan betaal je je werkelijk waar arm.

het er in zetten van de 200 pk motor, dat keuren, dat is bij de RDW niet echt moeilijk. met de juiste documenten (mbt motor) is het niet meer dan een geluidstest en technische keuring. Kost wat maar dan is het ook officieel.
Hoe het zit met meer power later weet ik niet zeker. Volgens mij doen ze er niet al te moeilijk over (wat ik van enkele mensen gehoord heb). Bijv chiptuning, daarvoor gaan mensen ook niet naar de rdw om om te keuren etc, en daarmee rijden heel wat mensen mee rond. Natuurlijk is er meer in de planning dan alleen een chippie.
Antwoord
Jelmar schreef:@flip_21; dus als jij strax 280pk gaat maken (die kant wilde je op als ik me niet vergis), dan geef je dat braaf aan bij de RDW ? inclusief de uitdraai van de rollenbank?

Mocht ik die 280 pk halen... Wink We gaan eerst eens met het standaard blok rijden. Ik ga niet meteen al dingen veranderen.
Gaat er om dat je verzekering en de RDW weten dat er een ander blok in zit en dat goed is ingebouwd. Er rijden al zoveel gechipte auto's rond.. ik wil gewoon dat ze weten wat er in zit.
En jij hebt dadelijk ook meer vermogen, nietwaar?

Ik geef het gewoon door aan de verzekering. Als de RDW het goedkeurd is het met de verzekring ook niet zo'n probleem.
760 | Groen | Snel
Antwoord
De verzekering wordt misschien geen probleem. Je wordt echter wel enorm beperkt in het aantal verzekeringsmaatschappijen wat met jou in zee wil. De verzekeringsmaatschappijen die het wel willen zullen jou iedere maand flink premie laten betalen.
Antwoord
Ik ben 1 keer het traject door gegaan om een auto te laten herkeuren...
NOOIT MEER.

Je zegt nu heel makkelijk dat krijg ik wel verzekerd.
Ik denk dat je je daar even in vergist, waarschijnlijk zal het met een hoop moeite wel lukken, maar dat gaat je echt geld kosten.

Toen ik net mn rijbewijs had, ben ik eerst begonnen met een Calibra 16V Turbo, nou ik kan je zeggen dat was een hel om dat verzekerd te krijgen.
En toen ie verzekerd was betaalde ik meer dan 1300 euro per jaar. puur alleen verzekering.
Vond ik als student een flink berg geld.

Ik vind het echt een gaaf project hoor, maar ik vind je nogal luchtig doen over het herkeuren en de verzekering ervan.
Desalniettemin vind ik het een gaaf project om te volgen Smile

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Gasklephuis b6304 op b230f JoostV6 5 5.169 29 January 2012, 20:30
Laatste bericht: Jw240
  B6304 conversie (3.0 24V met 204PK in een 264) JoostV6's ombouwtopic JoostV6 24 13.413 7 November 2010, 22:14
Laatste bericht: JoostV6
  B21A eruit, B6304 erin, hoe en wat? stockholmmarathon 14 7.566 5 May 2010, 15:10
Laatste bericht: stockholmmarathon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)