Berichten: 92
Topics: 10
Lid sinds: Jan 2008
Deze zomer ga ik een B6304 met viertraps automaat in mijn 1976 Volvo 245 bouwen. Enkele weken geleden heb ik een Volvo 960 (1993) gekocht van de eerste eigenaar met 150.000km en met complete onderhoudshistorie.
De ombouw schijnt vrij eenvoudig te zijn en ook de keuring bij de RDW is eenvoudig (kost alleen wat geld).
Hieronder zal een een samenvatting geven van een Zweeds forum met enkele belangrijke foto's.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze ombouw of zijn er mensen die deze ombouw ook willen gaan doen in dezelfde periode??
Hieronder de foto's:
262C ‘78 | Amazon Combi ‘67 | V90 ‘98 | 245GLT ‘87 | 245GL ‘78 | 244GL Classic ‘93 | 245GL Classic ‘93 | 244GL ‘86 | 1800ES ‘73 | Saab 9-3 2.0T Cabrio ‘07 | XC70 2.5T ‘05 | XC70 2.5T ‘04 | XC90 V8 ‘07 | 245GL ‘82 | 265GLE ‘78 | 245DL ‘76 | 745GLE ‘86 | V90 T6 CC OR '19
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
mooi project, erg mooie motor de 6 in lijn.
RDW zal wel een geluids- en wegliggingstest willen doen, ben benieuwd hoe dat gaat.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 92
Topics: 10
Lid sinds: Jan 2008
262C ‘78 | Amazon Combi ‘67 | V90 ‘98 | 245GLT ‘87 | 245GL ‘78 | 244GL Classic ‘93 | 245GL Classic ‘93 | 244GL ‘86 | 1800ES ‘73 | Saab 9-3 2.0T Cabrio ‘07 | XC70 2.5T ‘05 | XC70 2.5T ‘04 | XC90 V8 ‘07 | 245GL ‘82 | 265GLE ‘78 | 245DL ‘76 | 745GLE ‘86 | V90 T6 CC OR '19
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
dat ziet er wel herkenbaar uit, op die manier heb ik een D24TIC motor uit een 940 ingebouwd, ook met eigenbouw motorsteunen en de orginele motorrubbers.
ik had echter al de D24 zonder turbo op kenteken staan dus ik heb de auto niet opnieuw ter keuring aangeboden.
voor het keuren zou je best wel eens tegen GROTE problemen aan kunnen lopen, de RDW (afhankelijk van wie je treft) is redelijk gespecialiseerd in burocratie.......
ik heb de D24 destijds door de TUV laten keuren , die lui denken goed mee en hebben hetzelfde doel als jij; de auto goed en veilig op de weg EN op papier zetten.ze zijn ook gek op papieren maar wel veel hulpvaardiger.
mijn ombouw staat op het "diesel-gedeelte" onder "engine-swap" compleet met wat foto's
succes met je ombouw en houd ons alsjeblieft op de hoogte!!
Dat zijn foto's van jouw eigen ombouw ? of dat niet?
Heb je al tekeningen van de motorsteunen?
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
eindelijk weer een leuk project om te volgen.
Visueel is de 6-cilinder ook heel fraai om te zien.
Alleen staat ie weer wat gekanteld .
Jammer...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 92
Topics: 10
Lid sinds: Jan 2008
Nee, is nog niet van mijn ombouw....helaas. Ik hoop deze zomer te beginnen en zal dan ook de voortgang laten zien hier op het forum.
262C ‘78 | Amazon Combi ‘67 | V90 ‘98 | 245GLT ‘87 | 245GL ‘78 | 244GL Classic ‘93 | 245GL Classic ‘93 | 244GL ‘86 | 1800ES ‘73 | Saab 9-3 2.0T Cabrio ‘07 | XC70 2.5T ‘05 | XC70 2.5T ‘04 | XC90 V8 ‘07 | 245GL ‘82 | 265GLE ‘78 | 245DL ‘76 | 745GLE ‘86 | V90 T6 CC OR '19
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
mooie ombouw foto's uit Zweden, enige aanmerking is de versnelloingsbaksteun. Die motorsteunen die Volvo in de 960 (en 940) gebruikt heeft kunnen slecht tegen de krachten die op de motor komen bij remmen/optrekken, die krachten moet bij die toepassing de baksteun opnemen (is een ander type dan de oudere Volvo's). Ik zou dus proberen de originele baksteun uit de 960 proberen te gebruiken. Deze is niet al te moeilijk in een 240 transmissiesteun (dwarsbalk) te verwerken.
Wat ik begrepen heb is dat deze motor echt opleeft van een betere uitlaat. zeker de vlampijpen en standaard katalysator zijn relatief begrenzend. Heb al eens een dyno uitdraai gezien van een dergelijke auto die dus alleen uitlaat (en inlaat beetje) had aangepast en die gaf al 200 pk op de achterwielen (door de automaatbak).
De accu zou ik naar de kofferbak verplaatsen, bijv rechts achter in wielkuip.
De radiator van een 960 past niet zonder zagen in een 240. Die is te hoog, daar zit een dwarsbalk die behoorlijk dik is (niet doorzagen dus). Ik zou de radiator van een 1992+ 940 pakken (model met airco en automaat). Die radiateur is even breed als de 960 radiator (die breedte is niet het probleem in een 240, die radiator past onder de extra radiatorsteunen die al aanwezig zijn, enkele stukjes onderaan passen niet direct maar dat is simpel op te lossen). Na 15 jaar zal de originele radiateur toch misschien wat minder zijn. De 960 Efan past ook zo op die 940 radiator die ik bedoel.
Ik heb er nog een die wat beschadigd is door een ongeluk (wel nog bijna nieuw), is niet meer helemaal vierkant, die kun je hebben om te passen en meten als je wil.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
goeie tip van die bak-steun, :o ik heb mijn D24TIC op precies dezelfde motorrubbers staan in combinatie met de standaard 240 baksteun.
ik kom er liever door jou achter dan straks op vakantie langs de snelweg met de vouwwagen er achter.
als ik de steun heb gemodificeerd zal ik een foto posten.
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
240diesel schreef:goeie tip van die bak-steun, :o ik heb mijn D24TIC op precies dezelfde motorrubbers staan in combinatie met de standaard 240 baksteun.
ik kom er liever door jou achter dan straks op vakantie langs de snelweg met de vouwwagen er achter. 
als ik de steun heb gemodificeerd zal ik een foto posten.
Ik heb geen idee hoe snel het stuk kan gaan. Die info over de baksteun heb ik gevonden na een tijdje spitten in Vadis. Lijkt me logisch om het gelijk zo aan te passen, maar we weten ook dat Volvo wel wat overdimensionering toepast dus direct gevaar zal wel los lopen, het zal eerder de levensduur van de steunen aantasten
De nieuwere transmissiesteun zoals aan de M90 zit is hetzelfde deel als de B28 (V6) motorsteun.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni