Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
motorproblemen ??
Hallo 260 rijders.

Met het koude weer beginnen er ook een paar probleempjes met mijn motor echt naar voren te komen.

Ondanks dat iedereen zegt dat deze motor erg simpel is, heb ik toch nog een paar vragen over het afstellen ed.

Tijdens het starten zijn er geen problemen. Slaat altijd meteen aan.
Echter tijdens de eerste minuten (lees totdat hij warm is) loopt de motor stationair erg slecht. Wanneer de motor warm is loopt hij prima. Of dit nu op gas is of op benzine. Toerental in de vrij zit dan op 1000-1100 en als de automaat op D staat zo rond de 600-700. Maar wel stabiel.

Echter bij koud komt het toerental in de vrij niet hoger dat 500-700. Als je dan de auto in de D zet heeft hij te weinig power en wil eens afslaan of de toeren zakken verder en loopt hij erg onregelmatig.

Na het handboek (werkplaatsboek) geraadpleegt te hebben, kwam ik een aantal dingen aan de weet, echter ook een aantal dingen die mij niets zeggen en de werking ervan ontgingen.
Zal ze even op een rijtje zetten:
* Koude start injector, deze geeft voor de duur van de inschakeling van de startmotor tot max 7,5 sec een extra benzine stoot, zodat de motor start, tenzij de temp.senor bij de waterpomp een bepaalde temp. heeft, waardoor deze in zijn geheel niet wordt ingeschakeld bijv starten van een warme motor.
(deze werk bij mij goed, als ik nl 12 volt eraanzet terwijl de motor loopt slaat deze af door te veel aan benzine)
* Luchthulpregelaar. Deze zit constant aan de 12 volt. Echter wat de funktie hiervan is heb ik niet kunnen vinden, laat staan dat ik begrijp waarvoor deze dient. Wel weet ik dat ook hierin een Bi-metaaltje zit welke de regelaar bij 35 graden dicht draait.
(Misschien is deze bij mij kapot omdat bij een koude motor en het aanzetten van de airco de motor wel redelijk op de goede toeren blijft.)
* Hulpdrukregelaar. Deze zit gekoppeld aan de benzineleiding. Ook hier staat constanct 12 volt op. De werking is mij niet helemaal duidelijk, maar waarschijnlijk zal deze er voor zorgen dat de benzine druk van de injector op de juiste druk blijft door de retourleiding te sluiten als de druk te laag is, zodat de benzinepomp de druk op kan voeren.
* Bij de gasregelaar(?), waaraan de gaskabel vast zit, daar bevindt zich nog een mircoschakelaar. Ben benieuwd wat de functie hiervan is. Volgens het werkboek moet je deze met een voelermaatje instellen. Echter bij mij wordt deze totaal niet aangestuurd door de gasregelaar. Staat eigenlijk een beetje doelloos niets te doen. Hij zit bij mijn motor op een dusdanige plaats, dat ik eerst dacht dat hij de kickdown aanstuurde. Want bij volgas komt er wel een hendeltje, uitstulpinkje van de gasregelaar hier tegenaan.

Zo dat waren toch weer een aantal technische vragen. Of ik deze hiermoet plaats of bij engine?? Ga ervanuit dat de B27 motor toch iets is van de 260.

Hoop op spoedige antwoorden omdat we onze volvo dagelijks gebruiken.

Carlos
trotse bezitter van volvo 265 GLE V6 2.7 bj 80, americaanse uitvoering
Antwoord
slang onder je luchtfilter gecheckt??wil nog wel eens losschieten, en geeft met name met koude (rij)wind nog wel eens problemen Tongue
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
Ik herken het probleem dat je beschrijft. Mijn startproblemen verdwenen toen ik de thermotijdsschakelaar in de waterpomp verving door een ander exemplaar. Maar ook nu nog loopt hij in het begin niet helemaal lekker.

de drukregelaar is ook al eens vervangen dat is inderdaad bedoeld om de druk op peil te houden. Als de motor warm is gaat hij verder open misschien blijft deze bij jou wel open staan. Er zit ook een vacuumslang aan als daar een lek zit heeft dat vast ook effect. Misschien is de retourleiding wel een beetje lek.

De luchthulpregelaar geeft inderdaad extra lucht bij een koude motor en gaat dicht als de motor warm is. Bij mijn moter zogen alle slangetjes daar omheen valse lucht aan en dat gaf ook startproblemen. Met slangeklemmetjes heb ik hier wat aan kunnen doen. De hulpluchtregelaar heb ik er nog niet afgehad misschien gaat zo'n ding wel niet snel genoeg dicht maar ik weet niet hoe snel dat dat gaat.

Het brandstofrelais heb ik ook al vervangen.

Affijn laat als je het vind even weten wat het uiteindelijk was.

groet
Wil Princen
olvo 264 gl 1975
Antwoord
Ik weet niet of je het startproblemen kunt noemen, want hij start gewoon goed, er staat inderdaad spanning op zowel de koudestart injector als de luchthulpregelaar.
Of de termotijdschakelaar werkt? Weet niet hoe je dit zou moeten controleren (nieuwe er in zetten en kijken wat er gebeurd?).

De drukregelaar is wel goed, want zowel op gas als benzine loopt hij bij een koude motor niet lekker.

Heb inmiddels wel van een sloop volvo een luchtdrukregelaar gehaald, maar deze heeft 3 contact aansluitingen ipv 2 zoals diegene opmijn motorblok. ! van de drie is een sturingssignaal, moet nog proberen uit te vinden welke van de drie dit is. Deze luchthulpregelaar zit ook op een B28 blok en de latere b27 blokken.

Weet iemand misschien waarvoor de mircoschakelaar dient?
Ben erg benieuwd. Ook bij de sloop volvo werd deze wel goed aangestuurd via de gasregelaar. Maar voordat ik hiermee aan het werk ga (vervangen of zorgen dat hij beter aangesloten is) wil ik graag weten wat de functie hiervan is.

Carlos
Antwoord
Ik heb ergens op internet gelezen dat de microswitch aan de regeleenheid laat weten wanneer de motor stationair loopt. Dat zou je probleem met stationair verklaren.

groet
Wil
olvo 264 gl 1975
Antwoord
Ben de laatste tijd even hiermee bezich geweest en heb het probleempje gevonden.
De luchthulpregelaar eruit gehaald (op advies van Carlo ), schoon gespoeld met w40. Tijdje geschud ed. Alles eruit laten lopen, vervolgens gekeken of de doorgang openstond. De grote van de doorgang kun je afstellen met een kleinboutje.
Heb gecontroleerd of de luchthulpregelaar sluit na een tijdje, als je er 12 volt opzet. Vond dat hij wel erg snel dicht ging. Heb de opening vervolgens wat ruimer gezet en weer alles gecontroleerd. Nu deed hij er veel langer over om dicht te gaan.
Alles weer gemonteerd en het werkte prima. Motor komt nu meteen op toeren (1500) na het starten en blijft dit ook een tijdje, daarna is het motorblok warm en zakt alles naar de juiste toeren.

Volgens Carlo komt het wel eens vaker voor dat de hulpdrukregelaarschijfje vast gaat zitten. Even los halen en schoonmaken is de oplossing.

De hulpdrukregelaar is de choke van het injectie systeem, als deze niet goed functioneerd heb je dus problemen met de koude start.

Simpel achteraf.
Antwoord
Goeie tip ik zal ook eens proberen of het in de hulpluchtregelaar zit. Miischien blijft die wel teveel open staan. Hoelang duurt het voor deze moet sluiten? en hoever moet ie openstaan? Ik zal m'eerst eens schoonmaken.
olvo 264 gl 1975
Antwoord
Ben ook maar een leek op dit gebied.

Zoals gezegd is het samen met de hulpdrukregelaar de choke van de motor.

Hij zou in een paar minuten dicht moeten staan (dan moet het blok al een temp hebben van ongeveer 30-35 graden hebben).
De opening is maar een klein stukje, bijna halfmaanvormig. Volgens de werkplaats boeken, moet je met licht er doorheen kunnen schijnen, zo klein dus.

Als het geheel weer afkoeld, moet hij weer open gaan staan. Er zit 12V aansluiting op om een bimetaaltje te verwarmen en zo het plaatje te draaien om de gehele doorgang te sluiten.
Ik denk dat hij te weinig warmte van het blok krijgt en anders te lang open blijft staan.

Het belangrijkste is echter, dat hij zowel (makkelijk) open als dicht gaat. En dat kun je dus zelf goed controleren, als je hem gedemonteerd hebt

Bij die sloop luchthulpregelaar ben ik ook achter de drie draden gekomen. ??n draad is voor de massa, andere draad voor de startmotor en de derde voor de tempsensor.

Werking: Via de startmotor krijgt de regelaar even 12V en gaat geheel open. De tempsensor zorgt ervoor dat wanneer de motor langzaam warm wordt de opening ook langzaam sluit. Je zou deze regelaar dus op iedere V6 blok kunnen gebruiken, soms zul je een paar kleine aanpassingen moeten doen, zoals een diode plaatsen tussen tempsensor en tempmeter in de auto, zodat er geen 12V naar je meter in de auto kan (krijg je andere waarden). Plus een extra kabel laten lopen van de thermoschakelaar bij de waterpomp (van de startmotorkant) en klaar is kees?!

groetjes Carlos
Antwoord
test:

[Afbeelding: r25v6tengineroom0214br.jpg]
Antwoord
Ik wist niet dat er een prv turbo motor was. Hoeveel PK heeft ie? Is het iets Amerikaans? Is het misschien later ingebouwd?

Groet
Wil
olvo 264 gl 1975
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)