Berichten: 292
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2008
Vandaag nog maar eens de klepspeling gecontroleerd. Enige tijd geleden heb ik nieuwe klephoedrubbertjes? gemonteerd, maar de kleppen tikten nog steeds, dus ik denk laat ik de klepsteling nog maar eens controleren.
De klepspeling gemeten met koude motor is naar mijn idee 0,3 mm, vind ik niet zo'n probleem ware het niet dat de kleppen nog steeds tikken? Iemand enig idee waarom dat gebeurd?
Groeten Niels
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Te weinig olie boven in de kop? Te dunnen olie? Weet niet of dit een reden zou kunnen zijn, maar wij merkten met onze vorige 144 B20 wel een verschil in klepgeluid met 15W40 of dikkere olie!
Berichten: 292
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2008
Er zit 15W40 in dus dat zou toch goed moeten zijn.
P.S. We hebben het hier trouwens over een B230, voor het geval het niet bij iedereen bekend is.
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Koud 0.30-0.40, warm 0.35-0.45, door verse 'demperrubbertjes' kan het wat lastiger zijn de speling te meten omdat die de boel dichtdrukken.
Ik heb een echt tikkende klep gehad, een rinkelend geluid en goed te plaatsen, stond toen op 0,55. Die tik ging weg na bijstellen maar het geheel blijft goed hoorbaar. Vrij helder, licht geluid.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Offtopic:
Hoe zit het trouwens met die demperrubbertjes? Laatst in de pakkingset voor de bruine zaten anderen dan dat er in het blok zaten.
Ik heb ze niet verwisseld, omdat ik dacht dat de kleppespeling dan ook zou veranderen. Klopt dat?
Wat dempen de rubbertjes precies?
Berichten: 292
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2008
Waarschijnlijk waren ze wel hetzelfde maar zijn de door de ouderdom vervormd en hard geworden, was bij mij ook zo. De rubbertjes moeten geluid van de kleppen tegenhouden, dus staal op staal geluid tussen de klep en de bussen die er bovenop zitten. Bij mij helpen de nieuwe rubbertjes echter niet
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Oke. Maar de klepspeling verandert hier dus wel door, of niet? Want die bussen komen wel hoger te liggen.
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
je moet met die dempertjes de voelermaatjes er behoorlijk onder drukken.
geeft soms wel eens een vertekend beeld met afstellen van de kleppen.
denk je dat het goed is maar na een rondje tornen van de motor lijkt het toch net weer ff te ruim te zijn.
meestal zijn die dempertjes helemaal vergaan en zijn ze plat.
de nieuwe dempertjes drukken de nok-volgers tegen de nok-as aan en komt er een beetje olie tussen de klepsteel en nok-volger.
dan word de nok-volger in geduwd en dempt , mede door het beetje olie, het geluid van het aan tikken van nok-volger op klepsteel.
met zulke motoren blijf je altijd , een heel ietsje, een mooi rustig tikkend geluid horen.
echt felle tikken moeten bekeken worden
Berichten: 292
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2008
Ik ben vanmorgen bij Martens Autoparts geweest om het eens te laten luisteren, volgens hun klonk het normaal. Ik heb expres gewacht met het opnieuw controleren van de speling, ik heb eerst iets van 2000 km gereden met de nieuwe dempertjes.
Citaat:met zulke motoren blijf je altijd , een heel ietsje, een mooi rustig tikkend geluid horen.
Ik stoor me dus aan iets wat normaal is, I rest my case. Bedankt voor de reacties.
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2