Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
verschillende soorten 240
#1
Hallo allemaal,

Ik sta op het punt om een 240 Estate te gaan kopen. Ik weet echter nog niet zo veel van Volvo's. Ik kom allerlei verschillende soorten tegen op Marktplaats ed. maar ik weet niet goed wat wat is... Een paar vraagjes dus.

- Wat is een Polar?
- Wat is een GL?
- Wat is een GLE?
- Wat betekent U9?
- Is een Polar uitvoering beter dan niet Polar uitvoeringen?
- Wat wil dat lambda teken op de grille zeggen en wat als dat er niet op zit?

Misschien is er ergens wel een site waar een overzicht van typen 240's te vinden is met uitleg. Ik heb het zelf niet kunnen vinden.

Alvast super bedankt!
Bart

PS: Als iemand een mooie 240 voor me weet;
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...&Itemid=32
Antwoord
#2
-Polar's zijn de laatste versies van de 240 en deze hebben behoorlijk wat opties
-GL Grand luxe ofwel standaard
-GLE Grand luxe electric (volgens mij) elektische ramen ed
-U9 geen idee
-ze zijn meestal jonger
-deze zijn uitgerust met een lambda sonde dus katalysator

Mvg Sander
245 GL => B230F  aka De Rooie

Antwoord
#3
Is dat een groot verschil? Lambda sonde/Katalysator of niet?
Antwoord
#4
Met Kat lever je wat pk's in maar is dan natuurlijk wel milieuvriendelijker.
Volgens mij zijn de Polar's altijd uitgerust met Katalysator.
245 GL => B230F  aka De Rooie

Antwoord
#5
Eigenlijk zijn er na ca. 1988 nog maar twee soorten 240's geleverd: met 2.0 en 2.3 l motor, waarvan de 2.3 misschien ietsje makkelijk wegrijdt met paardentrailers erachter. Alle toeters en bellen die er wel of niet opzitten en al dan niet kapot zijn, kan je er altijd nog makkelijk inzetten later. Met mogelijke uitzondering van airco.

Typeaanduidingen zijn meer een marketinginstrument. Belangrijk is nu een goede basis qua roest en deuken, net interieur, een redelijk overzicht van het onderhoud (papieren en/of zichtbare nieuwe onderdelen), prijs/km en een leuke kleur. Ga lekker proefrijden in alle 240's in de omgeving, dat helpt.

Hier een overzicht van de laatste bouwjaren: http://www.geocities.com/ruudschols240/2402.html

Codes van emissie-eisen voor APK:
B6 beperkt schoon 1986
S6 schoon zonder katalysator 1986
K6 schoon met katalysator, wel of ongeregeld 1986
S9 schoon zonder katalysator 1989
K9 schoon met ongeregelde katalysator 1989
U9 schoon met geregelde katalysator 1989
N2 schoon met speciale motoren 1992
N9 schoon met geregelde katalysator 1992

2.3 benzine onder 5000 euro estates met onderhoud:
http://link.marktplaats.nl/196400255

http://link.marktplaats.nl/201000312

http://link.marktplaats.nl/200259145 (wit is best mooi voor een grote auto)
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Super bedankt allemaal!!!

Wat vinden jullie van deze?
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=...allic.html
Antwoord
#7
Leuke auto zo te zien maar de oneffenheden zie niet op foto's, houd daar rekening mee.
De distributieriem mag over 10.000 kms weer, is echter geen dure grap.
Staat van onderhoud...als hij dealer onderhouden is, heb je grote kans dat deze goed is. Er zit i.i.g. een Volvo accu in zo te zien.
Staat van de koppeling is belangrijk, dat is wel een dure reparatie.
't Is wel een 2,3 l...ook een voordeel.

Den Helder is wel vlak bij zee...kan nog wel eens roestige wagens opleveren :-) Maar de latere 240s hebben allemaal een verzinkte carosserie dus het zal wel meevallen.

Interieur is vrij saai maar dat hebben alle gewone polars.

Kleur is mooi!

Succes!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#8
Weet iemand waar ik op moet letten om te zien of die koppeling ok is?
Ik had al iets gelezen van in z'n 3 optrekken alsof je in z;n 1 zit. Heeft dat er iets mee te maken?

Ik vraag me zowiezo af waarom deze auto zo goedkoop is...
Antwoord
#9
Marc1970 schreef:Eigenlijk zijn er na ca. 1988 nog maar twee soorten 240's geleverd: met 2.0 en 2.3 l motor, waarvan de 2.3 misschien ietsje makkelijk wegrijdt met paardentrailers erachter. Alle toeters en bellen die er wel of niet opzitten en al dan niet kapot zijn, kan je er altijd nog makkelijk inzetten later. Met mogelijke uitzondering van airco.

Typeaanduidingen zijn meer een marketinginstrument. Belangrijk is nu een goede basis qua roest en deuken, net interieur, een redelijk overzicht van het onderhoud (papieren en/of zichtbare nieuwe onderdelen), prijs/km en een leuke kleur. Ga lekker proefrijden in alle 240's in de omgeving, dat helpt.

Hier een overzicht van de laatste bouwjaren: http://www.geocities.com/ruudschols240/2402.html

Codes van emissie-eisen voor APK:
B6 beperkt schoon 1986
S6 schoon zonder katalysator 1986
K6 schoon met katalysator, wel of ongeregeld 1986
S9 schoon zonder katalysator 1989
K9 schoon met ongeregelde katalysator 1989
U9 schoon met geregelde katalysator 1989
N2 schoon met speciale motoren 1992
N9 schoon met geregelde katalysator 1992

2.3 benzine onder 5000 euro estates met onderhoud:
http://link.marktplaats.nl/196400255

http://link.marktplaats.nl/201000312

http://link.marktplaats.nl/200259145 (wit is best mooi voor een grote auto)

Leuk dat je mijn webpagina noemt Wink

http://www.geocities.com/ruudschols240/240.html geeft een overzicht van de eerste jaren van onze 240!

groetjes Ruud
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Antwoord
#10
bartvdm schreef:Ik vraag me zowiezo af waarom deze auto zo goedkoop is...
Erg Mooie auto zo te zien! Ik denk altijd: als de laadruimte zo netjes is, zijn de vorige
eigenaren er best zuinig op geweest. Is idd niet duur! Km stand is hoog, maar gaat
natuurlijk best. Kan zijn dat de eigenaar er snel vanaf wil. Er zijn er heel veel meer
tekoop. Met veel lagere km standen. Maar deze auto is heel goed verzorgd, dat denk
ik wel.

Ik heb onlangs mijn 240 gekocht. Een jaar geleden wist ik er nog helemaal niks van.
Nu nog steeds niet natuurlijk, maar wel dat het heeeeeerlijke auto's zijn, waar heerlijk
rustig in kunt rijden, waar altijd iets mee is, die als je ze perfect wilt maken heel veel
geld kosten en als je minder precies bent dan gaan ze jaaaren redelijk goedkoop mee.
En iedereen die je kent vindt een 240 leuk. Mensen komen op je af en zeggen dat ze
ook zo'n auto altijd al wilden. Dat overkomt een BMW rijder never nooit niet.

Succes! De zoektocht naar een mooie 240 is het leukste wat er is.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  soorten motorblok in welke volvo's volvofreak898 12 68.069 8 August 2013, 00:11
Laatste bericht: volvofreak898
  uitwisselbaarheid verschillende modellen volvo markfranken 6 4.051 5 October 2008, 20:36
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)