Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
740 2.3 TIC-blok in 240
#1

Er is al het een en ander geschreven over dit onderwerp maar toch nog wat vraagjes:

Als je een komplete 740 auto koopt moet het qua kabelboom/computer geen probleem zijn
veel geduld en puzzelen en dat komt dan wel goed.

Ontsteking:
Is het mogenlijk om een stuk uit het schutboard te slijpen en een soort nisje te lassen
zodat de originele onsteking kan blijven.
Achter dat gedeelte zit toch niks behave de mogenlijkheid voor een 1970-mono speaker
Heeft iemand dit al eens gedaan? (foto's please)

Past de intercooler & radiator? zijn er andere / extra slangen nodig?

is de primaire brandstof pomp van een B21e (k-jet) bruikbaar of moeten die van de 740 er in?

weet iemand een site met foto's / verhalen van 740-240 motor-swap project?
245 GLE AW71 on gaz 1979<br />V70 classic 2.5 TDI 2000<br />960 2.4 TIC 1991<br /><br />De V40 is verkocht!
Antwoord
#2
Sven245 schreef:Ontsteking:
Is het mogenlijk om een stuk uit het schutboard te slijpen en een soort nisje te lassen
zodat de originele onsteking kan blijven.

Hangt ervan af hoe diep dat nisje moet zijn. De ontsteking zit die niet ter hoogte van de kachelunit?
Van tevoren goed meten en checken voordat je begint te zagen Wink
Antwoord
#3
Kun je niet de tussenas in het 740 blok monteren? Die heeft ie al voor de oliepomp, maar niet voor de verdeler enzo
As omwisselen, verdeleras erop enzo?? Veel makkelijker dan dat gedoe in het schutbord

Groet
760 | Groen | Snel
Antwoord
#4
Sven245 schreef:Ontsteking:
Is het mogenlijk om een stuk uit het schutboard te slijpen en een soort nisje te lassen
zodat de originele onsteking kan blijven.
Achter dat gedeelte zit toch niks behave de mogenlijkheid voor een 1970-mono speaker
Heeft iemand dit al eens gedaan? (foto's please)

Dat kan best, maar is op zn zachtst gezegd een merkwaardige oplossing. Als je midden in de rimboe zit en nergens een 240 met LH 2.2 (voor 1987 ongeveer) of LH 2.4 (na die tijd) kunt vinden voor de stroomverdeler en de tussenas, dan kan ik me het voorstellen. De verdeler van een 240 is zo in een 740 blok te zetten, de verdeler zelf (slijtagedelen) is goedkoper en hij lekt niet meteen olie. Welk jaar is de 740? voor 1990 hadden de B230FT motoren LH 2.2, daarna LH 2.4. Het belangrijke verschil qua ombouw is dat 2.2 een hall-sensor heeft in de stroomverdeler, LH 2.4 heeft die niet (en pakt een signaal van de krukas). LH 2.4 is een mooier systeem, maar beide werken goed.

Wanneer de turbo motor met LH 2.4 werkt zou ik een motor-kabelboom van een LH 2.4 B230F 240 zoeken, die is met slechts enkele kleine ingrepen geschikt voor de turbo motor en deze is in tegenstelling tot de 700/900 serie kabelboom niet geheel geintegreerd met ABS, koplampen, vanalles.

Sven245 schreef:Past de intercooler & radiator? zijn er andere / extra slangen nodig?
is de primaire brandstof pomp van een B21e (k-jet) bruikbaar of moeten die van de 740 er in?
De radiator van een 740 turbo past gewoon, de intercooler ook. Buizen passen ook allemaal goed, kan soms klein stukje verschillen, maar heel weinig. alleen de turbo-luchtfilter slang is wel anders.
B21ET pomp van onder de auto (niet in de tank) is echt sterk, goede keuze. Let wel op dat de in-tank pomp genoeg aanvoert, de 740's hebben een beduidend betere in-tank pomp dan de 240's.

Ik heb zelf ook nog het plan om een 700/900 serie turbo blok om te bouwen maar de tijd ontbreekt. heb nu toch besloten om de originele B230F van turbo te voorzien omdat dat blok in betere staat is.
tips? goede Simons of JT uitlaat helpt flink, 1990+ uitlaatspruitstuk is beter (beste is om het uit te frezen bij de uitlaat naar de turbo).
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#5
Jw240 schreef:De verdeler van een 240 is zo in een 740 blok te zetten, de verdeler zelf (slijtagedelen) is goedkoper en hij lekt niet meteen olie. Welk jaar is de 740? voor 1990 hadden de B230FT motoren LH 2.2, daarna LH 2.4. Het belangrijke verschil qua ombouw is dat 2.2 een hall-sensor heeft in de stroomverdeler, LH 2.4 heeft die niet (en pakt een signaal van de krukas). LH 2.4 is een mooier systeem, maar beide werken goed.

Oh dat valt wel mee, heb foto's gezien van een extra getand riempje aan de krukas-pulley voor de verdeler.

heb nog geen 740 maar zit te denken aan zo iets (die witte):
http://www.evertpieper.nl
245 GLE AW71 on gaz 1979<br />V70 classic 2.5 TDI 2000<br />960 2.4 TIC 1991<br /><br />De V40 is verkocht!
Antwoord
#6
Sven245 schreef:
Jw240 schreef:De verdeler van een 240 is zo in een 740 blok te zetten, de verdeler zelf (slijtagedelen) is goedkoper en hij lekt niet meteen olie. Welk jaar is de 740? voor 1990 hadden de B230FT motoren LH 2.2, daarna LH 2.4. Het belangrijke verschil qua ombouw is dat 2.2 een hall-sensor heeft in de stroomverdeler, LH 2.4 heeft die niet (en pakt een signaal van de krukas). LH 2.4 is een mooier systeem, maar beide werken goed.

Oh dat valt wel mee, heb foto's gezien van een extra getand riempje aan de krukas-pulley voor de verdeler.

heb nog geen 740 maar zit te denken aan zo iets (die witte):
http://www.evertpieper.nl

tuurlijk, dat kan ook, zou zelf liever met originele onderdelen het er in hangen, omdat die toch niet echt moeilijk te vinden zijn Smile
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#7
[Afbeelding: volvopenta1hg6.th.jpg]

deze bedoel je ;D
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Wat is er allemaal nodig om 750 pk te persen uit een T5-R blok? Wasmachineman-T5R 8 12.933 14 May 2015, 09:54
Laatste bericht: v700r
  Olielekkage retour turbo naar blok herbe777 7 9.268 23 October 2011, 17:01
Laatste bericht: henqui
  Is het blok van de B21ET met met originele Intercooler anders dan een blok zonder IC? Vaan 5 6.498 14 September 2011, 13:43
Laatste bericht: 242-turbo
  Waar kan ik vinden wat voor blok er in mijn turbo ligt? 240Turbo84 14 10.608 20 December 2010, 23:59
Laatste bericht: mkbakker
  Tips voor revisie blok?? Muisje 7 6.349 6 March 2007, 13:14
Laatste bericht: daanheijn
  Welk blok heeft de meeste potentie Lukas Lagerweij 23 19.217 19 April 2006, 23:05
Laatste bericht: Jw240
  Vla in blok....+ wat turbo vraagjes Lukas Lagerweij 21 16.284 26 November 2005, 21:43
Laatste bericht: PP

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)