Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
APK perikelen
Harry schreef:Bedankt Jos voor jeo pbouwende opmerkingen. Ik verwacht het allemaal wel te kunnen herstellen binnen afzienbare tijd. Weet je zeker dat ik zonder autogordels achter de auto kan laten keuren?

Betekent speling op de stuurarm dat de stuurkogel aan de stabilisatiestang spelling vertoont?

Houdt de RDW zelf ook twee maanden aan voordat ze gaan bekeuren? Of doet de politie dat alleen?

Laatste vraag: als ik de auto bij een andere garage laat keuren, weten zij dan van de afkeurpunten? M.a.w., staan de afkeurpunten ergens in een systeem? Of beginnen ze gewoon blanco aan de keuring?

De speling kan ook aan de stuurhuiszijde zitten.Als je de auto opkrikt en het wiel op en neer beweegt kun je waarschijnlijk zien of het de stuurkogel aan de wielzijde of het stuurhuis is.Als je twijfelt kun je de garage bellen waar hij de speling heeft geconstateerd.

[Afbeelding: 64903454ak4.jpg]

Achterbankgordels zijn pas vanaf een bepaald bouwjaar verplicht. Misschien dat iemand het precieze jaar weet.Volgens mij werden de 200 modellen toen al niet meer geproduceerd. Smile

Wie wel of niet en wanneer bekeurt voor de verlopen APK kan ik niet met zekerheid zeggen.Ik vrees dat er ook een beetje sprake is van willekeur.
Wel ben ik een paar jaar geleden staande gehouden met een anderhalve maand verlopen apk. Een van de agenten wilde mij bekeuren maar zijn collega vertelde hem dat de officier wilde dat niet eerder dan twee maanden na verlopen apk een bekeuring werd uitgeschreven. Dus het bleef bij een waarschuwing.

Er zijn verschillende garages die een all-in tarief rekenen voor de apk. Daarmee bedoel ik dat bij een evt. herkeur geen kosten in rekening worden gebracht en dat ook afmeldkosten,administratiekosten, btw en andere verzin- maar- wat zaken niet apart berekend worden.
Ik betaal bijvoorbeeld 35 euro en al kom ik twwe keer terug voor herkeur,het blijft bij het eerste bedrag.

Kwikfit en sommige merkdealers hebben zgn. loktarieven van 25 euro, maar als je auto eenmaal goedgekeurd is ben vaak al 50 euro of nog meer kwijt. Pure misleiding als je het mij vraagt. ???
Antwoord
Ik ben geloof ik wel 6 keer teruggekomen voor ongelijke remtrommels achterop mijn DAF 66, en ook wel met twee maanden ertussen (restauratieprojectje), en er wordt gewoon ÃÂÃÂn keer afgerekend. En dan zijn ze ook nog eens ontzettend lang bezig met roestgaten zoeken, ingelaste stukken tellen, en het uitleggen, bediscussiëren en nazoeken van regeltjes (moet een LPG installatie in een auto van 1970 een automatische afsluiter hebben of niet?).

En dat voor slechts 42 euro incl. BTW. Garage Simons in de H'dijk.

Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Citaat:Weet je zeker dat ik zonder autogordels achter de auto kan laten keuren?

Voertuigreglement: artikel 5.2.47 voor personenauto's:

Personenauto’s die na 1 januari 1971 doch voor 1 januari 1990 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels voor de zitplaats van de bestuurder en de naast deze plaats aanwezige zitplaatsen, voor zover deze aan een portier grenzen.

Citaat:Laatste vraag: als ik de auto bij een andere garage laat keuren, weten zij dan van de afkeurpunten

nee hoor, laatst nog gehad mijn mijn '62-er Amazon.
Afgekeurd bij Profile op een groot aantal punten, meteen doorgereden naar de Kwik-flut, weer laten keuren, en goedgekeurd ??? ??? ( ;D )

Nou is 'mijn' Profile ( nu ) wel strenger, omdat mijn 245 bij 1 v/d laatste keuringen werd afgekeurd bij een steekproef (terwijl Profile had goedgekeurd :o )
Slechte beurt dus.

Btw, bij de laatste keuring zat mij accu ook los en kon de koplamp niet afgesteld worden: Profile heeft ter plekke een blok hout tussen de accu en de lamp 'geramd' met de woorden: zo, die zitten ook weer vast.

[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Dus 240's vanaf januari 1990 moeten dus toch axchterbankgordels hebben begrijp ik... :-\
Antwoord
Citaat:Personenauto’s die na 31 december 1989 doch voor 1 oktober 2000 in gebruik zijn genomen,
moeten zijn voorzien van autogordels voor alle naar voren gerichte zitplaatsen.
Antwoord
jos245 schreef:Dus 240's vanaf januari 1990 moeten dus toch axchterbankgordels hebben begrijp ik... :-\
voor zover ik het heb vernomen zelfs al vanaf 1978!
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
Nog 1 keer dan:

Voertuigreglement: artikel 5.2.47 voor personenauto's

1. Personenauto's die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels voor alle naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen.
2. Personenauto’s die na 31 december 1989 doch voor 1 oktober 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels voor alle naar voren gerichte zitplaatsen.
3. Personenauto’s die na 1 januari 1971 doch voor 1 januari 1990 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels voor de zitplaats van de bestuurder en de naast deze plaats aanwezige zitplaatsen, voor zover deze aan een portier grenzen.
4. Het eerste, tweede en derde lid zijn niet van toepassing op klapstoelen en zitplaatsen die uitsluitend zijn bestemd voor gebruik bij stilstaand voertuig.
5. De in het tweede en derde lid bedoelde verplichtingen gelden niet voor voertuigen die voor 1 januari 1998 in gebruik zijn genomen en die blijkens een aantekening in het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs niet van bevestigingspunten voor autogordels behoeven te zijn voorzien.
6. Autogordels in personenauto's die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een door Onze Minister vastgesteld goedkeuringsmerk.
7. De autogordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zodanig zijn beschadigd dat de sterkte ervan in gevaar wordt gebracht.
8. De autogordels moeten zijn voorzien van een goed werkende sluiting en een goed werkende blokkering. Oprolmechanismen moeten zodanig functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen ervan.
9. Onze Minister stelt regels vast met betrekking tot de deugdelijkheid van de bevestiging, bedoeld in het zevende lid.
Antwoord
PP! schreef:
jos245 schreef:Dus 240's vanaf januari 1990 moeten dus toch axchterbankgordels hebben begrijp ik... :-\
voor zover ik het heb vernomen zelfs al vanaf 1978!

Als dat zo was, dan had ik al 2 maal een auto niet door de apk keuring gekregen ;D
Antwoord
Je kan ook de hele achterbank weghalen, hoeven er helemaal geen gordels achterin.

Dat geldt dan uiteraard alleen voor de keuring. Zodra je de achterbank weer terugzet wil de wet weer dat daar gordels zitten (89 en nieuwer).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Nog even over de verzekering en APK afkeur/ontbreken: Veel verzekeringen interesseert het geheel niets of het voertuig wel of niet gekeurd is. Dat staat namelijk vaak niet in de voorwaarden. Daar staan wel kreten als verkeersveilig etc, maar dat is een subjectief criterium. Eventueel melden dat de apk verlopen is, is wel verstandig. Dit voorkomt nare discussies.

Als je het niet eens bent met afkeur, haal dan de RDW erbij (kan ook als je denkt dat je wagen ten onrechte goedgekeurd is ???). De meeste bedrijven reageren redelijk allergisch op een RDW keurmeester. Als men afkeurpunten aangeeft, dient men ze ook bewijsbaar te maken.

Mijn ervaring is dat erbij blijven echt wonderen doet. Mijn vaste garage gaat er gewoon vanuit dat ik erbij ben en de monteur loopt samen met mij de auto na. Over repareren wordt niet eens gepraat, ze gaan er vanuit dat ik dat doe. Smile
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)