5 September 2008, 21:52
Mijn 244 is vandaag afgekeurd. Ik heb een keuringsrapport gekregen met 7 afkeurpunten. Het was voor het eerst dat ik naar een onbekende garage ben gegaan en niet zelf aanwezig was bij de keuring. Toen ik de auto bracht had ik al een meningsverschil met de garagehouder over iets dat we zouden hebben afgesproken. Ik heb hem vervolgens duidelijk gezegd dat ik een doe-het-zelver ben en dat hij niets aan de auto mocht doen als hij iets zou vinden dat tot afkeur zou leiden. Waarschijnlijk heeft hij toen een zeer strenge / onredelijke keuring uitgevoerd.
De afkeurpunten zoals hij die op het keuringsrapport heeft gezet:
1. auto breekt sterk uit naar links met remmen
2. gordelmechanisme achterin L+R werkt niet goed
3. De accu zit niet goed vast
4. Benzine lekkage bij het filter onder de motorkap
5. stuurarm rechtsvoor heeft teveel speling >1,0mm
6. koplamp rechtsvoor voor meer dan 25% aangetast in dimlicht
7. CO op LPG te hoog
Vooral met punt 7 heb ik moeite. Vorig jaar had ik alleen problemen met het CO-gehalte afkeurpunt. Ik ben toen naar een gasboer geweest en die kon het CO toen onder de wettelijke norm brengen. Wel was toen het advies om een nieuwe verdamper te plaatsen. Dit heb ik een paar weken geleden gedaan. Met de garage die vandaag mijn auto afkeurde had ik afgesproken dat ze het CO ook zouden afstellen, aangezien zij ook een gasinbouw-garage zijn. Ik dacht: dan is ie gelijk afgesteld op de wettelijke CO-waarde en dan ook APK gekeurd. Sterker nog, ik heb deze garage uitgekozen omdat ik dacht dat het afstellen voor hen een makkie zou zijn. Maar nu bleek dat zij het CO-gehalte helemaal niet konden afstellen. Het is hun simpelweg niet gelukt.
Om een lang verhaal kort te maken: welke weg kan ik nu het beste bewandelen? Ik ga niet meer terug naar deze garage. Waarschijnlijk wordt het eerst naar de gasboer waar ik vorig jaar ben geweest en dan naar Kwik-Fit. Ik zal een aantal afkeurpunten herstellen, maar een aantal wil ik vooralsnog laten zitten omdat dat vorig jaar ook geen afkeurpunten waren.
Wat moet ik nu met het keuringsrapport van vandaag? Het keuringsrapport van vorig jaar is geldig tot 13 september 2008. Ik wil eigenlijk de auto opnieuw laten keuren vanuit de situatie van vorig jaar, niet vanuit vandaag. En hoelang heb ik nog, voordat de RDW boetes op gaat leggen?
De afkeurpunten zoals hij die op het keuringsrapport heeft gezet:
1. auto breekt sterk uit naar links met remmen
2. gordelmechanisme achterin L+R werkt niet goed
3. De accu zit niet goed vast
4. Benzine lekkage bij het filter onder de motorkap
5. stuurarm rechtsvoor heeft teveel speling >1,0mm
6. koplamp rechtsvoor voor meer dan 25% aangetast in dimlicht
7. CO op LPG te hoog
Vooral met punt 7 heb ik moeite. Vorig jaar had ik alleen problemen met het CO-gehalte afkeurpunt. Ik ben toen naar een gasboer geweest en die kon het CO toen onder de wettelijke norm brengen. Wel was toen het advies om een nieuwe verdamper te plaatsen. Dit heb ik een paar weken geleden gedaan. Met de garage die vandaag mijn auto afkeurde had ik afgesproken dat ze het CO ook zouden afstellen, aangezien zij ook een gasinbouw-garage zijn. Ik dacht: dan is ie gelijk afgesteld op de wettelijke CO-waarde en dan ook APK gekeurd. Sterker nog, ik heb deze garage uitgekozen omdat ik dacht dat het afstellen voor hen een makkie zou zijn. Maar nu bleek dat zij het CO-gehalte helemaal niet konden afstellen. Het is hun simpelweg niet gelukt.
Om een lang verhaal kort te maken: welke weg kan ik nu het beste bewandelen? Ik ga niet meer terug naar deze garage. Waarschijnlijk wordt het eerst naar de gasboer waar ik vorig jaar ben geweest en dan naar Kwik-Fit. Ik zal een aantal afkeurpunten herstellen, maar een aantal wil ik vooralsnog laten zitten omdat dat vorig jaar ook geen afkeurpunten waren.
Wat moet ik nu met het keuringsrapport van vandaag? Het keuringsrapport van vorig jaar is geldig tot 13 september 2008. Ik wil eigenlijk de auto opnieuw laten keuren vanuit de situatie van vorig jaar, niet vanuit vandaag. En hoelang heb ik nog, voordat de RDW boetes op gaat leggen?
Volvo 740 tic '84.