Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
APK perikelen
Er zijn veel dingen die op de auto horen en moeten functioneren, de toeter en zo.
Er zijn dingen die op de auto kunnen en dan moeten ze ook werken, zoals een trekhaak, of gordels op de achterbank.
En er zijn enkele zaken die op de auto kunnen en het niet hoeven te doen, bv. een rechterbuitenspiegeltje.
Dit alles ook vaak weer vanaf een bepaalde datum, een LPG installatie van 1970 werkt anders als die van 1988, ook al is die van 1970 pas geinstalleerd in 1995.

Ik maak altijd een afspraak voor de keuring, zorg dat ik weet wat er wel en niet van toepassing is, en dan blijf ik erbij tot het gebeurd is (zo zie je de onderkant van je auto ook eens). In geval van twijfel zoeken we het op in het dikke APK boek. Zo voorkom ik veel onnodig gedoe. En "mijn" keurmeester interpreteert gelukkig alle regels de goede kant op, dus 1 brandend lampje van de kentekenverlichting is "functionerende kentekenverlichting".

Bij mijn DAFjes is er altijd speling op de fuseekogels, maar omdat er van DAF al 3 mm speling op mag en van de APK nog eens 1 mm, moet-ie goedgekeurd worden ook al vallen de wielen bijna van de auto.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Een behoorlijk simpel vraagje eigenlijk maar ik kan geen officieel antwoord vinden op de RDW site.

Je mag je auto 2 maanden van te voren laten keuren; de APK-vervaldatum blijft dan op de originele datum staan en heb je dus een APK-periode van 14 (of 26 bij >30jaar oude autos) maanden.

Voorbeeld: Ik wil de auto nu naar de APK brengen, bijvoorbeeld 4 maanden van te voren omdat ik geen zin heb in klussen in de winter. Zoiets komt ook weleens voor bij het verkopen van een auto dus dat lijkt me geen probleem, zeker niet als hij wordt goed gekeurd; nieuwe ingangsdatum en 1 (of 2jaar) nieuw APK.

Maar stel hij wordt afgekeurd, blijft de oorspronkelijke datum dan nog gewoon geldig?
Antwoord
als de auto word afgekeurd en een afkeurrapport ontvangt
dan blijft het oude goedkeuringsbewijs geldig tot aan de vervaldatum

is raar maar maar

dus als je auto nog 4 maanden keuring heeft maar je laat hem alvast keuren en hij wordt afgekeurt
blijf je toch nog die 4 maanden goedkeur houden
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
De meeste garages zullen in die gevallen dan het afkeurraport wel voor je op stellen of de repataties op een briefje zetten, maar echt afkeuren zal in overleg met de eigenaar sowieso niet gebeuren neem ik aan?

Eigenlijk bedenk ik me dit nu pas, ik had het gelijk in januari moeten doen; had me 2 jaar APK opgeleverd... Sad Ook al was de vorige APK toen net 2 maanden vers.
Antwoord
Kan er me iemand eens uitleggen hoe het keuringssysteem in Nederland eigenlijk werkt? Voor alle duidelijkheid ik ben Vlaming. Ik heb zo wat het gevoel dat jullie ergens een garage uitkiezen en dat daar de keuring gebeurd. Maar dan heb ik wel vragen bij de eerlijkheid van zo'n keuring. Of zijn jullie allemaal zoveel eerlijker dan hier in Vlaanderen.
Antwoord
Ja dat klopt.

Heel eerlijk is het niet altijd, je kunt ook bij de dealer keuren maar dan vinden ze altijd wel wat. (ruitenwissers etc.)

Voordeel van zo'n oude volvo is dat de meeste (niet dealer) garages objectief zijn omdat ze de onderdelen toch niet kunnen leveren en de eigenaren er zelf aan sleutelen.
Antwoord
En in Nederland heeft de keurende dealer kans op een steekproef van de RDW (overheid): dan komt er iemand langs die de auto nogmaals keurt en als die iets vindt wat de keurmeester niet heeft opgemerkt, dan krijgt ie een aantekening en kan z'n APK-keuremeesterschap verliezen. De kans op een steekproef wordt groter naarmate de auto ouder is en de garage eerder een steekproef niet heeft gehaald.

Maar helemaal objectief is het niet: bij m'n ouders in Portugal zijn er APK-stations vd overheid en daar gaat het echt 98% eerlijk en objectief (ze zijn wel HEEL streng daar!).
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
Hier in Belgie hebben we ongeveer hetzelfde systeem als in Portugal. Al heeft het verleden bewezen dat ook in dat systeem gefoefeld wordt.
Antwoord
In principe is er weinig verschil in keuren tussen Belgie en Nederland als het om strengheid gaat denk ik.

In Belgie keurt het ene station ook soepeler als het andere ,althans dat is wat ik van Belgische kennissen hoor.
En in nederland zijn nogal veel garages die niet volgens de minimumeisen keuren omdat ze te schijterig zijn voor een evt. steekproef van de Rijksdienst, of omdat ze gewoon de apk-eisen niet goed kennen.

Op wordt trouwens in Belgie wel strenger gekeurd, maar ja, Belgen hebben nou eenmaal schrik van autogas.
Antwoord
Der zit wel verschil tussen de keuringsstations al hoor je der hier in Belgie wel de meeste fantastische verhalen van. Dat gaat van vrouwen die met korte rokjes komen tot geld dat ergens onder de auto zou hangen. Zelf heb ik wel meegemaakt toen ik nog een 2pk had dat ik een betonblok in de koffer moest leggen. Anders werd het wagentje zowiezo afgekeurd voor schokdempers.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)